"Olies' trekken beurs uit het slop; Schelp van Koninklijke stralende ster

AMSTERDAM, 12 JUNI. De schelp van het Nederlands-Britse olieconcern Koninklijke Shell Groep was de afgelopen week op de beurzen van Amsterdam en Londen een stralende ster. Op de Amsterdamse effectenbeurs bereikte het aandeel van Koninklijke Olie, de Nederlandse poot van het concern, een donderdag een historisch hoogtepunt van 172,70 gulden. Het enthousiasme van de beleggers viel ook af te leiden uit de omzet die deze dag vier maal zo hoog lag als gebruikelijk.

Volgens de concurrenten krijgt de nieuwkomer het nog moeilijker wanneer Kimberly-Clark straks met luiers op de rest van de Europese markt gaat komen, omdat KC nog niet in geheel Europa over een eigen distributie-apparaat beschikt en ook de fabriekscapaciteit nog beperkt is. Bij Kimberly-Clark zelf wordt dat kennelijk ook beseft, want vorig jaar juli kondigde het Amerikaanse concern een Europese samenwerking aan met de Duitse VP-Schickedanz-groep, een concern in tissues, toiletartikelen, dranken en andere consumentenprodukten met eigen fabrieken en een distributie-apparaat in Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk. Volgens Steenhuis van Mölnlycke is die samenwerking van Kimberly-Clark met Schickedanz alweer van de baan: “Ik weet niet wat er precies gebeurd is, dat zou ik dolgraag horen, maar op de een of andere manier is die verbintenis afgeketst.” Krouwel van Kimberley-Clark wil daar alleen over kwijt: “Na honderd dagen onderzoek naar de wenselijkheid van een samenwerking hebben beide partijen besloten dat plan niet door te zetten. Verdere mededelingen doen we daar niet over.” Om in de publieksgunst, en daarmee uiteindelijk in het schap te komen, gaat KC de komende maanden intensief campagne voeren, in gedrukte media, maar vooral televisie. Mölnlycke en P&G gaan hetzelfde doen, zodat de buis de komende tijd bol zal staan van de luierreclame. Ook worden zogeheten "refund-akties' gehouden, waarbij de consument een deel van het aankoopbedrag terug kan ontvangen door een bon op te sturen. Ook zullen bonnen verschijnen om gratis proefpakketten aan te vragen. Door die ingevulde bonnen, en dankzij samenwerkingsverbanden met drukkers van geboortekaartjes, ziekenhuizen, verloskundigen en babywinkels als Prenatal komen de fabrikanten aan adressen van gezinnen met kleine kinderen, die bestookt zullen worden met post aan huis.

    • Karel Berkhout