Winst Ahold neemt met 13 procent toe

ROTTERDAM, 11 JUNI. Het levensmiddelenconcern Ahold heeft in het eerste kwartaal van 1993 een winst behaald van 96,2 miljoen gulden, dertien procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg in de eerste drie maanden met 22,3 procent tot acht miljard gulden.

De winstgroei is vooral te danken aan een aanzienlijke toename van het bedrijfsresultaat, zo tekende Ahold gisteren aan bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Het bedrijfsresultaat kwam 23,3 procent hoger uit op 180,8 miljoen gulden. In Nederland bleek de stijging nog sterker: daar steeg het bedrijfsresultaat met 29,7 procent van 67,5 tot 87,6 miljoen gulden. Hierbij hebben de recente consolidaties van Jamin en Schuitema een grote rol gespeeld. Wanneer deze buiten beschouwing worden gelaten, dan is het bedrijfsresultaat 11,6 procent gestegen.

Ook de spectaculaire groei van de Ahold-omzet in Nederland met 32,5 procent (tot 4,1 miljard gulden) is voor het grootste deel te danken aan de bijdrage van Schuitema. Zonder deze groothandelsorganisatie (onder andere verantwoordelijk voor de distributie van de winkelformules Spar en C1000) zou de omzet 2,8 procent hoger zijn uitgekomen. Ahold beschikt over 73 procent van de aandelen in Schuitema. Volgens Ahold hebben zowel de supermarktketens Albert Heijn en Schuitema hun omzet en marktaandeel in Nederland kunnen vergroten.

De recente acquisities van Ahold in Portugal beginnen vruchten af te werpen. De omzet in overig Europa (de noemer waaronder het concern de activiteiten in Portugal en Tsjechië heeft ondergebracht) steeg in de eerste drie maanden van 16,8 tot 233,5 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat sloeg om van een verlies van 2,7 miljoen in het eerste kwartaal van 1992 tot een winst van 5,2 miljoen gulden in 1993. Volgens Ahold zijn de positieve resultaten te danken aan de Portugese activiteiten en is in Tjechië nog sprake van aanloopverliezen.

In de Verenigde Staten, waar Ahold over vier supermarktketens beschikt, kwam de omzet in het eerste kwartaal uit op twee miljard dollar. Dat is 6,5 procent meer dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat steeg met 7,2 procent tot 48,1 miljoen dollar, al worden zowel FNS East als Finast Ohio volgens Ahold “geconfronteerd met ongunstige marktomstandigheden”.

De totale omzet van de Nederlandse supermarkten is in 1992 met 4,5 procent toegenomen tot ruim 35 miljoen gulden. Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) gisteren bekendgemaakt. Volgens het CBL lijkt de economische neergang weing effect te hebben op de supermarktbranche. “Consumenten stellen de aanschaf van een auto of televisie uit, maar verlaten nog steeds met volle boodschappenkarren de supermarkt”, aldus CBL-voorzitter J. van den Broek. De voorzitter gaf gisteren wel toe dat het groeicijfer na correctie van de inflatie (die vorig drie procent bedroeg) slechts 1,5 procent bedroeg. Wanneer bovendien rekening wordt gehouden met het feit dat 1992 een extra week bevatte (53 in plaats van 52), moet dit percentage nog met bijna twee procentpunten worden verlaagd.