Klemhulp

De Dienst Parkeerbeheer van de gemeente Amsterdam gaat binnenkort een nóg actiever wielkembeleid voeren. Worden er op dit moment zo'n 400 klemmen per dag uitgezet, over een paar maanden moeten dat er 600 zijn. Anders dan menig Amsterdams parkeerder, klinkt dit Frank van den Bosch en Rob de Kok als muziek in de oren. Afgelopen maandag begonnen zij samen in Amsterdam een nieuw bedrijf, Klemhulp geheten. De naam vertelt precies wat de twee Amsterdammers doen: mensen helpen die, letterlijk, in de klem zitten. Een geklemde automobilist is een mens in nood. Niet alleen omdat hem een onvermijdelijke boete van 120 gulden boven het hoofd hangt, maar vooral omdat hij voor de betaling van de boete verwezen wordt naar een plek die op grote afstand is gelegen van de plaats van overtreding. Het vooruitzicht van een lange wandeling of een onwennige tramrit maakt hem razend.

Deze laatste ergernis tracht Klemhulp te verlichten. De opzet van het bedrijf is eenvoudig. Zodra een werknemer van Klemhulp een auto met een wielkem ontwaart doet hij een briefje achter de ruitenwisser. Bel snel Klemhulp en binnen 5 minuten staat er een koerier voor u klaar. Betaal de koerier 149 gulden (120 gulden is bestemd voor Parkeerbeheer, 29 gulden voor Klemhulp) en u ontvangt keurig een bewijs van betaling. Vervolgens snelt de koerier op zijn brommer naar het loket van Parkeerbeheer om te betalen. “Daarna wordt de klem meestal binnen een kwartier verwijderd”, aldus Van den Bosch. “Terwijl je normaal toch snel een paar uur kwijt bent, om over taxikosten maar te zwijgen.”

Van den Bosch, die het idee voor Klemhulp in Londen opdeed, vertelt dat Klemhulp een degelijk, goed georganiseerd bedrijf wil zijn. “Dat wil zeggen dat we bijvoorbeeld hoge eisen aan onze koeriers stellen. Dat zijn niet zomaar koeriers! Ze moeten natuurlijk kunnen rekenen en daarnaast rijden ze niet door rood en beheersen ze hun talen. Duits, Frans, Italiaans, je krijgt natuurlijk juist heel veel met buitenlanders te maken.” Klemhulp heeft nu vijf koeriers in dienst, maar dat zullen er wel gauw meer worden. Na drie dagen blijkt de respons al 17 procent te zijn, in plaats van de gehoopte vier procent. Als het aan Van den Bosch ligt blijft het niet bij hulp aan geklemde automobilisten. “We willen binnenkort ook weggeleepte auto's gaan terugrijden.”

    • Bas Kist