Nipkow-schijf is bekroning produktief seizoen Paul de Leeuw

De Nipkow-schijf, de prijs van de gezamenlijke tv-critici, is dit jaar toegekend aan de programmaseries De Schreeuw van De Leeuw en De Leeuw is los, de banieren waaronder Paul de Leeuw het afgelopen seizoen een groot aantal opmerkelijke uitzendingen heeft gemaakt. Hoewel de dramaserie Pleidooi tijdens de jury-beraadslagingen een geduchte tegenstander was, ging de onderscheiding uiteindelijk met 8 tegen 7 stemmen naar De Leeuw. Hij had immers weinig minder dan een nieuw (en vernieuwend) genre op de televisie geintroduceerd, waarbij uit zeer ongelijksoortige elementen telkens een verrassend programma ontstond. Van de uitzending met aids-patient Rene Klijn, waarin hij _ dwars door alle conventies heen brekend _ een unieke balans vond tussen vrolijkheid en ontroering, tot en met de vermakelijke parodie op de RTL4-rubriek Showtime, waarmee begin deze maand zijn hoogst produktieve seizoen werd afgesloten. Als geen ander houdt Paul de Leeuw in zijn tv-optreden, naast alles wat zorgvuldig is voorbereid, ruimte voor het toeval. Hij kan zich dat permitteren omdat hij alert is en bijna altijd in staat om met een vileine kwinkslag het laatste woord te hebben. Bijna, want ik herinner me een uitzending op Sinterklaasavond die uitliep op een pointe-loze chaos omdat alles die keer van de improvisatie moest komen _ en dat was die avond teveel gevraagd. Maar men is geneigd zo'n zwakke aflevering op te koop toe te nemen van een man die risico's durft te nemen en tegelijk het talent heeft om dat gevecht met het toeval in de meeste gevallen te winnen. Saai is hij in elk geval nooit.

Een andere van zijn kwaliteiten is de variatie die De Leeuw voortdurend aanbrengt in de vorm van zijn programma's. De basis ligt tot dusver in een studio met musici, gasten en publiek, maar daarnaast maakte hij reportage-achtige filmpjes en persiflages op andere tv-genres. Zo presenteerde hij in het vorige zomerseizoen een reeks compilaties uit zijn eigen uitzendingen in de vorm van bestaande programma's als Het was stil op straat (met een zeer boosaardige en zeer leuke parodie op Willem Duys) en Rondom tien. Tot de plannen voor het komend seizoen behoort zelfs een eigen comedy-serie.

Het is typerend dat Andre van Duin hem vandaag in een interview in De Telegraaf alle lof toezwaait en tevens aankondigt dat hij voor RTL4 een nieuw programma gaat maken _ in een studio met musici, gasten en publiek, waarin hij volop improviserend kan rondbanjeren. Met andere woorden: de formule van De Schreeuw van De Leeuw. Dat is, misschien nog meer dan die Nipkow-schijf, een teken van erkenning.