Champagne moet van te duur imago af

PARIJS, 10 JUNI. Een romantisch tripje naar Parijs kan vanaf 19 juni goedkoop beklonken worden met een glas champagne. Meer dan twintig producenten bieden bijna zevenhonderd restaurants en zeven bekende hotelketens een korting van ongeveer 25 procent aan.

De champagne-producenten hebben te kampen met een dalende vraag, een groeiende concurrentie van (goedkope) witte mousserende wijn en het effect van recente scherpe prijsstijgingen. Uit een onderzoek is gebleken dat de meeste Fransen thuis best een glas champagne lusten, maar buitenshuis de prijzen te exclusief vinden.

Door de korting die nu geboden wordt, gaat een fles tussen de 200 en 700 franc (zestig tot ruim tweehonderd gulden) kosten. “We passen ons aan om consumenten te laten merken dat ons produkt niet alleen een feestelijke tintje heeft, maar ook somberheid kan helpen voorkomen”, legde Jean-Claude Rouzaud, managing director van Louis Roederer champagne uit.

De speciale aanbieding duurt tot 31 december, maar kan worden verlengd. Onder de 21 champagne-producenten die aan de kortingsactie meedoen, zijn gerenommeerde merken als Moet & Chandon, Pommery et Veuve Clicquot, Charles Heidsieck, Bollinger, Laurent-Perrier en Mumm & Taittinger. Als tegenprestatie hebben de restaurants en hotels toegezegd de champagne-merken niet te "discrimineren' en de flessen een prominente plaats in hun etablissement te geven. (Reuter)