Beschaafd bloot op eindexamenshow Arnhem

Zijde dat niet van leer is te onderscheiden, bolle Oscar Schlemmer-achtige rokken, en vrouwelijke details in mannenmode springen op de eindexamenpresentatie van de Arnhemse Mode Academie in het oog. De modeshows van de Rotterdamse, Haagse en Groningense academies volgen nog.

Eindexamenpresentaties:

Rotterdamse Mode Academie, 11 juni (15u, 17u30 en 20u30), Lantaren/Venster, Gouvernestr. 133. Expositie: Academiegebouw, Westersingel 5, 18 t/m 22 juni. Inl 010-4366784.

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag, 10 juni (21u), Fluwelen Burgwal 18. Expositie aldaar, 12 t/m 19 juni. Inl 070-3643835.

Hogeschool Rotterdam en Omstreken, 18 juni (16u en 20u), HAL, Wilhelminakade Rotterdam-Zuid. Expositie 19 juni t/m 2 juli. Inl 010-4112853. Christelijke Hogeschool voor de Kunsten Kampen, 19 juni (12u30, 14u en 15u30), Oudestr. 216. Inl 05202-18210.

Academie Minerva Groningen, 25 juni (20u), 26 juni (19u en 21u) en 27 juni (15u). Gedempte Zuiderdiep 158. Inl 050-185454.

Het lijkt zo simpel: zorgvuldig gekozen materialen, aandacht voor goed afgewerkte, vaak onverwachte details en hier en daar een theatrale uitschieter. Dat zijn zo'n beetje de ingrediënten van een evenwichtige eindexamenpresentatie door studenten van de kunstacademie in Arnhem. Die ogenschijnlijke simpelheid maakt de modeshow professioneel, al bekruipt de toeschouwer soms wel heel nadrukkelijk een "opwaaiend zomerjurken-gevoel'.

Wie kijkt er nog op van blote borsten onder doorkijkhemden? Niettemin was het juist de transparante stof die de collectie van Ruud van Oosterhout zo bijzonder maakte. Zijn modellen toonden zich kalm en zelfverzekerd, decent zelfs, in nauwelijks doorzichtige roze en oranje pakken, gebaseerd op het herenkostuum. De beschaafde lingerie eronder ("Undressed' van Marlies Dekkers) was nog net zichtbaar.

Bijzondere materiaalcombinaties waren te vinden in de grote, donkere overjassen van leer en zijde bij de "vrouwen tussen zomer en herfst' van Esther Rots. Door de bewerking zijn de zijden stoffen nauwelijks van leer te onderscheiden. Als de jassen uitgaan, verschijnen er lange, witte zomerjaponnen in "empire'-silhouet die herinneren aan de tijd van Paul Poiret. Verwijzingen naar de "Belle Epoque' waren er ook bij de lange, smal toelopende jurken van Truus Spijkers. Nauwe rokzomen tot op enkelhoogte dwongen de modellen tot kleine pasjes: in opmerkelijk vieze kleurcombinaties - felroze, hardblauw en oranje - dribbelden zij over de catwalk, grote zwarte linten om het hoofd gestrikt.

Olga Tops' en Mariëlle Hoekstra's silhouetten contrasteerden met dit overwegend sluike beeld. Hoekstra maakte van haar vrouwen grappige Oskar Schlemmer-achtige poppetjes. Bolle, dik opgevulde rokken van doorgestikt satijn worden gedragen onder gebreide truitjes met grillige reliëfbewerkingen. Theatraal waren de stijve, wijduitstaande plissé-rokken van Tops: perfecte origamivouwsels van stevig wit papier-achtig materiaal, beschilderd met primaire kleuren, waarboven asymmetrische jasjes in donkere, masculiene materialen werden gedragen.

Saskia van Drimmelen overtuigde in kleine details. Van haar wollen jasjes liet zij de mouwinzet gedeeltelijk open en zette ze af met een smal biesje in een contrasterende kleur. Hetzelfde subtiele contrast ontstond door één klein ingeweven blokje rood in de verder donkere stof. De belijning zorgde voor een flauw-bol silhouet.

Naast de eindexamencollecties toonde de Arnhemse academie dit jaar ook het werk van eerste-, tweede- en derdejaars studenten. Thema's als "experimentele reiskleding' en "fantasieland' wisselden elkaar in hoog tempo af. Ook was hier - gelukkig - meer mannenmode te zien dan in de eindexamencollecties. Serieuze mannen in avantgardistische kostuums; stoere mannen in geruite plooirok met diepe split, waarbij de slip van plaatstaal als een soort toque zichtbaar is, en mannen met handtasjes: een persiflage op de travestiet als modieus verschijnsel. Onder de sobere regie van gelegenheids-choreograaf Piet 't Hoen verliep de presentatie strak. En dat was maar goed ook, want het resultaat van een jaar lang hard werken door vier jaargangen modestudenten moest er binnen vijf kwartier onder zware non-stop ritmes uit worden gestampt.

    • Annet Withagen