Zorgvuldige Amerikaanse replica van Bessons "Nikita'; Barbiepop als beroepskiller

The Assassin (Point of No Return). Regie: John Badham. Met: Bridget Fonda, Gabriel Byrne, Dermot Mulroney, Anne Bancroft, Harvey Keitel. In 25 theaters.

De Hollywoodgewoonte om het stramien van succesvolle Franse films te gebruiken voor het vervaardigen van een aan de Amerikaanse smaak aangepaste "re-make' bereikt een voorlopig dieptepunt met Point of No Return (voor de internationale markt omgedoopt tot de nog nietszeggender titel The Assassin). De film van de in de jaren zeventig succesvolle regisseur John Badham (Saturday Night Fever) is namelijk een tot in de kleinste details identieke replica van Luc Bessons hit Nikita (1990). Ook al zijn de lokaties nu Amerikaans, zelfs de vormgeving knipoogt nadrukkelijk naar de high-tech-romantiek in de stijl van Besson, op zichzelf weer een afvalprodukt van de Franse visie op de Amerikaanse populaire cultuur.

De Hollywood-kloon heeft een paar voordelen ten opzichte van het origineel, waarin een ter dood veroordeelde, aan drugs verslaafde moordenares (nu Bridget Fonda in plaats van Anne Parrillaud) door een geheime overheidsorganisatie wordt gedrild tot beroepskiller. In de eerste plaats is de nieuwe versie iets korter en sneller, zodat de metamorfose (de tafelmanieren worden nu niet door Jeanne Moreau maar door Anne Bancroft bijgebracht) minder eindeloos lijkt te duren. Superieur is vooral de vertolking van de bijrol van The Cleaner / Le Nettoyeur. De bebrilde boekhouder Harvey Keitel, die gewapend met twee koffers vol oplosmiddel laconiek lastige lijken op komt ruimen is eigenlijk het enige wat The Assassin de moeite van het bekijken waard maakt. Of het zou de onverwachte casting van Fonda moeten zijn, als jongensachtig "enfant sauvage'. Dank zij de goede zorgen van Bancroft ziet ze er na een half uur alweer uit als de Barbiepop die ze altijd speelt.