Filmdagen verliezen MGM als zalensponsor

AMSTERDAM, 9 JUNI. De Nederlandse Filmdagen zullen bij de eerstvolgende editie (eind september) waarschijnlijk geen gebruik meer kunnen maken van de belangrijkste lokatie. MGM Nederland, de exploitant van de Utrechtse Rembrandt-bioscoop, vraagt voor het gebruik van de drie zalen een huur van 80.000 gulden. De afgelopen jaren werd het gebruik van Rembrandt als vorm van facilitaire sponsoring door MGM (voorheen The Cannon Group) aan de Filmdagen geschonken. De begroting van het festival laat geen ruimte voor een dergelijke uitgave.

Filmdagendirecteur Jacques van Heyningen voelt er weinig voor uit te wijken naar een kleinere bioscoop: “De groei van de publieke belangstelling gedurende de laatste jaren pleit tegen het gebruik van bij voorbeeld Camera en Studio, kleinere zalen van de bioscooponderneming Wolff. Maar als we het door MGM gevraagde bedrag niet van onze subsidiënten erbij krijgen, zijn we wel genoodzaakt het festival terug te brengen naar de vroegere omvang”.

MGM-directeur Wim van Wouw begrijpt Van Heyningens verontwaardiging niet goed. Gezien de teleurstellende resultaten in de bioscopen gedurende het tweede kwartaal kan een commercieel bedrijf niet de verwachte inkomsten uit Amerikaanse films in een traditionele topweek aan het eind van september zomaar cadeau doen: “Ik draag de Nederlandse film geen slecht hart toe. Ik wil best op zondagmorgen mijn theaters beschikbaar stellen. Maar ik denk niet dat het financieren van een festival onze taak is, als andere bioscoopondernemingen niet eveneens meebetalen”. Bovendien liet Van Wouw het Utrechts Nieuwsblad weten dat hij Van Heyningen vorig jaar al gewaarschuwd had dat hij Rembrandt niet opnieuw gratis ter beschikking zou stellen: “We hebben de heer Van Heyningen toen aangeraden daar in zijn begroting vast rekening mee te houden”. De besprekingen tussen de Filmdagen en MGM zijn vorige week afgesprongen op een laatste bod van 40.000 gulden.