Bij de presentatie in Hamburg van het jaarverslag ...

Bij de presentatie in Hamburg van het jaarverslag van Deutsche Shell AG is gisteren bekendgemaakt dat ook de Duitse tak van Koninklijke/Shell ernstig door de crisis in chemie en olieraffinage wordt getroffen. De winst (na belasting) uit de gewone bedrijfsuitoefening daalde er van 300 miljoen (in 1991) tot 100 miljoen mark in 1992. Het eerste kwartaal van dit jaar geeft geen verbetering te zien.

Om de moeilijkheden het hoofd te bieden zal Deutsche Shell verdere reorganisaties doorvoeren die zich ook tot de dochterondernemingen uitstrekken. Daarbij zal het totale personeelsbestand worden ingekrompen, aldus president-directeur Peter Duncan, die daarover nog geen details gaf.

De ogenschijnlijk gunstige totale winst (vóór belasting) van Deutsche Shell van 807 miljoen mark blijkt te danken aan buitengewone baten: de verkoop van Italiaanse aardgas-activiteiten en van de dochteronderneming Helios Energieanlagen.

De teruglopende prestaties van Deutsche Shell zijn vooral te wijten aan de malaise in de olieraffinage (de raffinaderijen in Hamburg en Keulen leden verlies) en de chemie. Bijna alle chemiebedrijven van Shell in Duitsland leden vorig jaar verlies, uitzonderingen waren alleen Shell Agrar en Rheinische Olefinwerke (waarin BASF voor 50 procent participeert). Alleen de aardgasproduktie van Deutsche Shell voldeed aan de verwachtingen: de winst bleef met 335 miljoen mark vrijwel op het niveau van 1991.

Deutsche Shell, als overkoepeling van de Duitse Shell-activiteiten een tegenhanger van Shell Nederland BV, telt zelf 3282 werknemers. Honderd-procents dochters voegen daar nog een zelfde aantal aan toe.