Waaiers

Galerie Tanya Rumpff, Spaarnwoudestraat 74, Haarlem. T/m 27 juni. Wo t/m zo 13-17u. Museum Beeckesteijn, Rijksweg 136, Velzen-Zuid. T/m 27 juni. Wo t/m zo 12-17u. Prijzen van 800 tot 8500 gulden.

Nog niet zo heel lang geleden zou men niet op het idee durven komen om eigentijdse kunstenaars te vragen iets met het thema waaier te doen. Zo'n symbool van tuttigheid en kitsch zou de kunstenaar nooit hebben kunnen inspireren. Tegenwoordig is dat anders. Van de kleine veertig, door galeriehoudster Tanya Rumpff benaderde kunstenaars was er niet één die het idee niks vond. Slechts een enkeling liet het wegens drukte afweten.

Rumpff heeft in samenwerking met museum Beeckesteijn, waar de waaiercollectie van Felix Tal is ondergebracht, een gemêleerde tentoonstelling ingericht in haar galerie in Haarlem en in een stijlkamer van het museum. Het kost weinig moeite de minutieus bewerkte waaiers van kostbare materialen uit de zeventiende, achttiende en en negentiende eeuw te onderscheiden van de eigentijdse exemplaren.

Zo is in dezelfde ruimte zowel een verfijnde kanten waaier met pailletten in neorococostijl te zien als twee tafeltennisbatjes waarop Han Schuil twee stripfiguurogen aangebracht. De meeste kunstenaars maakten gebruik van een bestaande waaier. J.J.C. Vanderheyden decoreerde een waaier met een onregelmatig dambordpatroon en gaf hem de titel "Snowflakes'. Rob Scholte zette een rode cirkel op een witte waaier (titel: Polkadot) en verwijst zo niet alleen naar de Japanse komaf van de waaier maar ook naar het overbekende stipje dat verkocht betekent. De enige echte wind die in de galerieruimte waait, wordt veroorzaakt door de ventilator van een 16 mm projector die een filmlus projecteert waarop kunstenaar Luuk Wilmering in een tuin is te zien terwijl hij met zijn handen voor verkoeling zorgt. Hij gaf zijn bijdrage de titel "My Most True Fan'.