Volvo in lucifers en diepvriesvoedsel

De verlieslijdende autofabrikant Volvo voert een opmerkelijke diversificatiepolitiek door.

Na een akkoord met de overheid krijgt Volvo de beschikking over de consumentenproduktendivisie van de Zweedse holding Procordia. Via een aandelenruil met de Zweedse staat, die eveneens aandelen in de houdstermaatschappij heeft, kan Volvo binnenkort de beschikking krijgen over het bekende Swedish Match (lucifers), Pripps-bier, mineraalwaterproducent Ramlosa en diepvriesvoedselfabrikant Felix. Dit is gisteren in Stockholm bekendgemaakt.

Tot nu toe waren Volvo en de Zweedse staat grootaandeelhouders van de holding Procordia, één van de grotere conglomeraten in Zweden. Procordia, dat in 1990 samensmolt met het farmacieconcern Pharmacia, zal volgens de overeenkomst worden gesplitst in twee delen. Een deel zal zich bezighouden met de gezondsheidszorg en farmacie, het andere met voedings- en consumentenprodukten over welke sector Volvo op termijn de volledige controle zal verkrijgen.

De overeenkomst stuit bij analisten op scepsis. “Autofabrikanten moeten auto's blijven produceren”, aldus een deskundige. Getwijfeld wordt aan het nut voor een autoproducent om buiten de kernactiviteiten te treden, mede omdat Volvo nog veel problemen heeft op te lossen en kampt met een lage produktiviteit in de fabrieken en met hoge kosten. In 1992 leed Volvo een verlies van omgerekend 840 miljoen gulden.

Het bestuur van Volvo en de Zweedse staat steunen de transactie. “Volvo's financiële positie wordt versterkt door de positieve kasstroom van de consumentendivisie”, aldus de Zweedse minister voor industrie Per Westerberg.

De voedingsmiddelensector van Procordia vertegenwoordigt ruim de helft van de concernomzet en boekte vorig jaar een winst van omgerekend ongeveer 526 miljoen gulden.