Pleidooi voor de 'lichte motorfiets'

DEN HAAG, 4 JUNI. ANWB, Veilig Verkeer Nederland en branche-organisaties als RAI en Bovag zijn voor invoering de categorie "lichte motorfiets'. Deze motorfietsen mogen een maximale cilinderinhoud hebben van 125 kubieke centimeter. De minimumleeftijd voor het berijden van de motor zou zestien jaar moeten zijn. De lichte motorfiets kan volgens de organisaties een verantwoord en legaal alternatief zijn voor de opgevoerde bromfiets.

De organisaties hebben een nieuwe indeling gemaakt van gemotoriseerde tweewielers omdat er nieuwe regels in de Europese Gemeenschap op komst zijn. Naast invoering van de categorie "lichte motorfiets' pleiten zij in hun notitie “Opnieuw op twee wielen” voor het wettelijk gelijkstellen van de snorfiets aan de fiets. Gezien snelheid en functie van de snorfiets bestaan daartegen volgens hun geen bezwaren.

De minimumleeftijd voor het berijden van een snor- of bromfiets handhaven de organisaties op zestien jaar. Voor de berijder van een snorfiets achten zij het dragen van een helm niet nodig. Een bromfietser dat wel moeten. De verkeerstheorie kunnen de berijders via school krijgen. Een rijbewijs is dan niet nodig.

Voor motorfietsen maken de organisaties een onderscheid in lichte -, standaard - en zware motoren. Het maximaal vermogen van de lichte motorfiets moet 11 kW zijn, dat van de standaardmotor 25 kW. De minimumleeftijd voor het berijden van de standaard motorfiets moet achttien jaar blijven. Voor de zware motor willen de organisaties een ondergrens van 20 jaar. In alle gevallen is het dragen van een helm verplicht. Bromfiets en snorfiets horen op het fietspad.