O'Groj

O'Groj: Au fil du rasoir. Uitg. Casterman. Prijs ƒ 33,75.

De zeven verhalen in Au fil du rasoir (vrij vertaald: "op het scherp van de snede') van de Franse tekenaar O'Groj bieden inzicht in een bizarre wereld. Televisietoestellen komen tot leven, apen en pinguins brengen met trillende stem liefdesliedjes ten gehore en reusachtige nijlpaarden tarten de wetten van de zwaartekracht. Niets is onmogelijk in dit universum. In een indrukwekkende, min of meer realistische tekenstijl schept O'Groj zijn eigen werkelijkheid. De meest voor de hand liggende term voor zijn fantasievolle werk is "surrealistisch'. Maar waar de verbeeldingskracht van surrealisten veelal een zware, verstikkende atmosfeer opriep, waait er een aangenaam fris briesje door de droomwereld van O'Groj. Het openingsverhaal toont een ontmoeting tussen Vladimir Horowitz en bluespianist Art Tatum. Horowitz heeft normale menselijke trekken, zijn publiek bestaat uit doodse eenvormige vogels, terwijl Tatum en zijn medemuzikanten worden weergegeven als kevers en kikkers. Even absurd en fascinerend is het verhaal over de conciërge die ruzie krijgt met haar televisie en het toestel paait om opnieuw toegang tot haar geliefde kwis te krijgen. De verdienste van O'Groj is dat zelfs de waanzinnigste scènes een zekere vanzelfsprekendheid bezitten.

    • Erik Spaans