Henri Plaat

Galerie Nanky de Vreeze, Keizersgracht 22, Amsterdam. T/m 19 juni. Di t/m za 11-17.30u. Prijzen van 1325 tot 5500 gulden.

De lijn in zijn oeuvre lijkt volkomen inconsequent, maar er zit wel degelijk enig verband in. Soms dient de mogelijkheid zich aan om die te ontdekken. Henri Plaat (Amsterdam, 1936) maakt collages, gouaches, tekeningen, films en geluisbanden waaruit op heel uiteenlopende wijze maar steeds met een verfijnde smaak zijn voorkeur blijkt voor verval en absurditeit. Zo imiteerde hij eens de stem van koningin Wilhelmina. Met opgewonden hoge stem riep Plaat: "Wij willen ons Indië terug!'

De film On the road a smiling stone, die Plaat in 1992 maakte, wordt nu tijdens zijn tentoonstelling met zo'n veertig collages en gouaches vertoond in galerie Nanky de Vreeze. Steeds in een vaste camerapositie kijken we secondenlang naar nauwelijks bewegende "foto's' van landschappen en straatbeelden in Azië. De toevallige gebeurtenissen mogen eigenlijk geen naam hebben. Maar een man die fietst in de richting van twee wachtende vrouwen die hem even later een kushand zullen geven, om vervolgens met hen het beeld te verlaten, mag niet onvermeld blijven.

Zo'n scène die zowel vanzelfsprekend overkomt als volkomen vreemd, is in een andere vorm ook in zijn tentoonstelling terug te vinden. Zijn collages zijn verre van spectaculair. Gebruikte papiertjes, kalenderbladen en romanpagina's dienen als ondergrond voor een uiterst subtiele eenvoudige compositie in enkele kleurvlakken. Verweerde kleuren kennen hun plaats in weinig heldhaftige, enigszins brave composities. Hierin toont Plaat een groot gevoel voor esthetiek die vanzelf inhoud is geworden; een kind doet de was.