Heinz

Windig en De Jong: Heinz 10, Groente en Fruit. Uitg. Oog en Blik. Prijs ƒ 19,95.

In februari 1988 deden René Windig en Eddie de Jong een onderzoekje naar strips in Nederlandse kranten. De tekenaars waren op zoek naar uitbreiding van de afzetmarkt voor hun "gag'-strip Heinz die op dat moment in acht Nederlandse dagbladen verscheen. Het duo wilde wel eens weten hoe de oplage van hun strip zich tot andere krantestrips verhield. Becijferd werd dat Heinz in een oplage van 642 duizend exemplaren verscheen; goed voor een tiende plaats op de ranglijst van krantestrips. Met ruim anderhalf miljoen exemplaren ging Suske en Wiske destijds nog moeiteloos aan kop. Inmiddels is Heinz alle concurrentie voorbij gestreefd. De stripkat met het onberekenbare humeur verschijnt dagelijks in 35 dagbladen.

Weinig getekende figuren slagen erin zoveel medeleven en sympathie op te roepen als deze dikke cyperse stripkat Heinz. Alleen Franquins onovertroffen "Guust' steekt Heinz op dit gebied misschien naar de kroon. Windig en De Jong hebben een geestige strip weten te ontwikkelen die zelden verslapt en ook grafisch weet te boeien. In het tiende Heinz album Groente en Fruit (een even onzinnige titel als voorganger Sex) wisselt Heinz als vanouds momenten van peilloos chagrijn af met uitbundige vrolijkheid. Hij reist naar Amerika, bezoekt indianen, danst met konijnen en beleeft een kortstondige carrière als sheriff. Hoewel de strip inmiddels in een Belgische en Zweedse krant verschijnt, valt te betwijfelen of Heinz werkelijk in het buitenland zal doorbreken. Personage en grappen mogen dan overwegend universeel van karakter zijn, er zweemt een oerhollandse humor door de strip. Heinz blijft te allen tijde een opgewekte kankeraar, die zich op de meest exotische lokaties opeens afvraagt hoe Ajax in het afgelopen weekeinde heeft gespeeld.