Poppea is de opmerkelijkste operaproduktie dit seizoen

Voorstelling: L'Incoronazione di Poppea van C. Monteverdi door Onafhankelijk Toneel en Combattimento Consort o.l.v. Jan Willem de Vriend m.m.v. Lena Lootens, Rita Dams, Marieke van der Meer, Machteld Baumans, Mirjam Cornelisse, Peter de Groot, Joke de Vin, Leena Kiilunen, Bernard Loonen, Nanco de Vries, Frans Fiselier, Alberto ter Doest, Nico van der Meel. Decor: Gerrit Timmers; kostuums: Gerwin Smit; regie: Mirjam Koen en Gerrit Timmers. Gezien: 2/6 Rotterdamse Schouwburg. Herhalingen: 4, 6, 7, 9, 10, 15/6.

De produktie van Monteverdi's opera L'Incoronazione di Poppea door het Onafhankelijk Toneel en het Combattimento Consort in de Rotterdamse Schouwburg is de opmerkelijkste en bijzonderste operavoorstelling van het seizoen. Na eerdere door het Onafhankelijk Toneel gebrachte operavoorstellingen van Nymans Orpheus dochter en Mozarts Cos fan tutte is de regie- en uitvoeringsstijl onder leiding van regisseurs Gerrit Timmers en Mirjam Koen geëvolueerd tot een opwindend geslaagd samengaan van instrumentaal, vocaal en geacteerd drama. Het zorgt vier uur lang voor onderhoudend en spannend theater in een van de mooiste decors die ik ooit heb gezien.

Dat decor, ontworpen door Gerrit Timmers, bestaat uit een enorm aantal maquettes van gebouwen in het oude Rome, waar Nero na veel verwikkelingen trouwt met zijn nieuwe geliefde Poppea. De minutieus uitgevoerde naturel houten bouwsels met pilaren, frontons en beeldhouwwerk zijn prachtig gemaakt met de voorbeeldige liefde en zorgvuldig gedetailleerde aandacht die de hele voorstelling kenmerkt.

In elke scène komen er nieuwe op het podium - het Colosseum, het Circus Maximus met obelisk, tempels, paleizen en grafmonumenten. Zo fungeert een binnenhof met een zuilengalerij als het bed van Nero, een triomfboog is zijn huisbar. Uiteindelijk, als Poppea tot keizerin wordt gekroond, staat het met pracht en praal uitgedoste echtpaar daar voor het complete Rome, dat in miniatuur aan hun voeten ligt. Keizer en keizerin lijken zelf veel groter dan de stad en het wereldrijk waarover zij heersen.

Voordien was er een heftige strijd om liefde en macht, inventief verbeeld met enerverende felheid en een milde humor, die telkens opnieuw de menselijke drijfveren genadeloos blootlegt. Dankzij de boventiteling is het verhaal met die venijnige en geestige teksten op de voet te volgen. De perfect samengestelde uitvoerige zangerscast met veel dubbelrollen treedt op met buitengewone inzet en gemotiveerd enthousiasme.

Dat leidt zonder uitzondering en bij voortduring tot fantastische prestaties, waarbij de vocale en instrumentale vertolking onder leiding van Jan Willem de Vriend een maximaal effect bereiken. Zingen is hier werkelijk acteren met de stem in die telkens variërende dramatische expressie, waarvoor Monteverdi als geen andere componist de ruimte verschaft. Glansrollen zijn er voor Lena Lootens (Poppea) en Rita Dams (Nero), speciaal ook in hun briljante slotduetten. Nanco de Vries glorieert als Seneca, Nico van der Meel blijkt in diverse rollen niet alleen een voortreffelijk zanger maar ook een overtuigend acteurstalent.

Zo kan ik wel doorgaan met superlatieven: het is een voorstelling voor èn door echte operaliefhebbers.