Paramount zet films op interactieve cd van Philips

CHICAGO, 3 JUNI. Philips heeft met Paramount Pictures een meerjarig contract getekend voor de distributie van speelfilms op cd-i, het interactieve cd-systeem van Philips. Daarmee is Paramount de eerste Hollywood-producent die films op cd-i gaat verspreiden.

Dat heeft Philips bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst bij de opening van een consumenten-elektronicabeurs in Chicago.

Paramount gaat ook bekijken of interactieve cd-i-videospelletjes op de markt gebracht kunnen worden, die zijn gebaseerd op toekomstige speelfilms.

De overeenkomst heeft betrekking op de distributie van speelfilms in de Verenigde Staten en Canada. De films worden verspreid op cd-schijfjes met een diameter van 5 inch (12,7 centimeter) op hetzelfde moment dat de speelfilms op video komen. De cd-i-versie zal worden verspreid door Philips onder licentie van Paramount. De eerste films verschijnen dit najaar. Financiële details over de transactie zijn niet verstrekt.

Scott Marden, president van Philips Media, de moedermaatschappij van Philips Interactieve Media of America, noemde “de kracht van digitale video-beelden, gecombineerd met de superieure geluidskwaliteit van de cd een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van digitaal vermaak”. (UPI)