Geen fles voor grote dorst

ROTTERDAM, 3 JUNI. De Nederlandse consument kan zijn toenemende behoefte aan frisdrank voorlopig niet lessen uit drieliterflessen. Althans, als het aan J. van den Broek ligt.

De president-commissaris van winkelbedrijf Dirk van den Broek verzette zich gisteren op de jaarvergadering van de Nederlandse Frisdrankenindustrie tegen plannen daartoe van fabrikanten. Volgens hem is het met de beperkte schapruimte in de Nederlandse winkels niet mogelijk naast de anderhalve- en tweeliterflessen nog grotere te plaatsen. De koelkast van de Nederlandse consument is er evenmin op berekend.

Vorig jaar dronk de gemiddelde Nederlander 3,6 liter frisdrank meer dan het jaar daarvoor. Volgens de NFI werd de omzetgroei veroorzaakt door het mooie weer en de komst van anderhalve-literflessen. De tweeliterfles is inmiddels geintroduceerd en nog grotere zijn in aantocht. Daarmee verspelen de frisdrankfabrikanten volgens Van den Broek hun goodwill bij de handel.

J. Kenter van Coca-Cola noemt de commotie om de drie-literflessen misplaatst. Zijn bedrijf introduceerde in maart tweeliterflessen en vindt die voor de Nederlandse markt voorlopig groot genoeg.

Van den Broek attendeerde de frisdrankfabrikanten op frisdrank in poedervorm, volgens hem een ideaal produkt waardoor klanten zich geen breuk meer hoeven te tillen aan liters water die ze ook thuis uit de kraan kunnen krijgen.