Massale steun voor briefkaartactie Solingen na oproep bij popzender

AMSTERDAM, 2 JUNI. Een oproep vanmorgen vroeg van de redactie van het KRO-popprogramma De Breakfastclub op Radio 3, om door middel van briefkaarten te protesteren tegen vreemdelingenhaat in Duitsland, heeft een grote hoeveelheid ondersteunende reacties opgeleverd.

Op een telefoonnummer, dat vanaf acht uur vanmorgen werd opengesteld meldden zich volgens de KRO in korte tijd een reeks bedrijven die belangeloos wilde meewerken aan het drukken en verspreiden van de briefkaarten. Tegen half tien vanmorgen hadden zich vijftien drukkerijen gemeld die _ gratis _ 5.000 tot 30.000 briefkaarten willen drukken. De Amsterdamse studentenvereniging Asva maakt er 10.000.

Ook ontwerpers hebben zich aangemeld. Het distributiecentrum voor tijdschriften Betapress is bereid de verspreiding over het land op zich te nemen. Bedrijven als AKO, Bruna en Albert Heijn leggen stapels briefkaarten in hun vestigingen. Volgens een woordvoerder van Albert Heijn doet het bedrijf mee omdat “het duidelijk een adhesiebetuiging is aan de slachtoffers. Dat was voor ons de voorwaarde om mee te doen.”

De hoofdredactie van Margriet (oplage 550.000) stopt een briefkaart in elk tijdschrift. Met de hoofdredacties van de overige VNU-tijdschriften (totale oplage een miljoen) wordt daarover nog overlegd.

Een diepvriesbedrijf dat regelmatig op Belgie rijdt, heeft aangeboden briefkaarten mee te nemen naar onze zuiderburen. Studenten bieden telefonisch aan om hun OV-jaarkaart te gebruiken om de kaarten in treinen te verspreiden.

Op de kaart staat: “Ik ben woedend. Solingen, 29 mei 1993. Vijf onschuldige vrouwen en meisjes zijn levend verbrand, alleen omdat ze buitenlanders zijn. Via deze kaart laat ik weten dat ik verbijsterd ben”. De kaart moet worden ondertekend en teruggestuurd naar De Breakfastclub, die alle protestuitingen naar Duitse bondskanselier Helmut Kohl doorstuurt.

Begin dit jaar werd op Radio 3 een actie tegen racisme gehouden. Onder het motto "racisme, voor je het weet ben jij aan de beurt' konden luisteraars een week lang een anti-racismenummer bellen. Discjockeys van alle omroepen zonden spotjes uit om luisteraars te activeren tegen racisme. Daarin werd discriminatie aan de kaak gesteld door mensen met krullen, lange neuzen of uit Zuid-Holland belachelijk te maken. Ook werd in diverse programma's inhoudelijk ingegaan op de actie. De reacties werden geregistreerd door de stichting Korrelatie.