Broodoorlog breekt uit in supermarkten

ROTTERDAM, 2 JUNI. In de Nederlandse supermarkten is een broodoorlog uitgebroken. Een maand voordat de minimum-broodprijs officieel wordt losgelaten, hebben verschillende supermarktketens de prijzen van gesneden brood sterk verlaagd.

De regionale supermarktketens van Dirk van den Broek gaven vorige week het startsein voor de prijzenslag. In krante-advertenties kondigde Dirk van den Broek aan dat de prijs van rogge-tarwebrood verlaagd werd van 1,19 gulden tot 99 cent. Een voorbeeld dat vrijwel direct werd gevolgd door de regionale supermarktketens van de Hermans Groep. Ook de landelijk opererende keten van Edah-supermarkten (onderdeel van Vendex) heeft nu de handschoen opgenomen. Vandaag verschenen in de ochtenkranten paginagrote advertenties waarin de Edah-keten verpakt wit-, rogge- of bruinbrood eveneens aanbiedt voor 99 cent.

“Deze actie maakt deel uit van onze strategie om de prijzen van een aantal produkten structureel te verlagen”, zegt Edah-woordvoerder M. Ruis. Edah, dat de laatste jaren het marktaandeel gestaag zag teruglopen, hoopt hiermee een aanzienlijk deel van de klanten terug te winnen. Nu de economische situatie verslechtert, zullen consumenten volgens Edah sneller geneigd zijn om bij het inslaan van de boodschappen op de prijzen te letten. Edah heeft de actie bewust gepland voordat de minimumbroodprijzen officieel zouden worden losgelaten, omdat “anders onze voorsprong zou kunnen vervallen”, aldus Ruis.

Op dit moment moet brood dat in Nederland is gebakken volgens voorschriften van het ministerie van economische zaken minimaal 1,77 cent opbrengen. Edah omzeilt deze verplichting al geruime tijd door zijn brood te betrekken uit een eigen bakkerij in België. Andere supermarktketens, zoals Dirk van den Broek hebben een andere oplossing gevonden. Het "Dirk-brood', dat in de branche strijdbrood wordt genoemd, bestaat voor iets meer dan de helft uit rogge, waardoor het produkt officieel als roggebrood wordt beschouwd.

Grote afwezige in de broodoorlog is tot nu toe de supermarktketen Albert Heijn. Dat zal voorlopig ook zo blijven, bevestigde een woordvoerder van AH vanmorgen, al zal Albert Heijn “de ontwikkelingen wel nauwlettend volgen”. De stuntacties van concurrerende supermarkten baren AH naar eigen zeggen geen zorgen, omdat deze keten over een breed broodassortiment beschikt. “Maar we zijn er niet echt gelukkig mee”, aldus de woordvoerder. Vooral de positie van de kleine bakkerijen zal volgens de Nederlandse supermarktengigant zo in het gedrang komen. Dat hierbij sprake lijkt te zijn van krokodilletranen, ontkent de woordvoerder. “Wij hebben er juist baat bij als rond onze supermarkten ook specialistische aanbieders gevestigd zijn”.

De zelfstandige bakkers zien de prijzenslag in de supermarkten vooralsnog rustig aan. “We hoeven ons daar niet al te ongerust over te maken”, zegt directeur drs. J.H. Diekema van de Nederlandse Bakkerij Stichting, die de term broodoorlog te beladen vindt. Diekema heeft naar eigen zeggen al verschillende zelfstandige bakkers gesproken over de actie. “Allemaal zeggen ze dat ze er geen broodje minder om verkopen”, aldus Diekema.

De Nederlandse detailhandel maakte al eerder een broodoorlog mee. Zes jaar geleden ontketende Edah een prijzenslag in het broodsegment, eveneens met de bedoeling om marktaandeel terug te winnen. Dat bleek toen geen succes, zo meldt het vakblad Distrifood deze week. Volgens dit weekblad heeft stuntbrood zich bewezen als een “armetierig wapen” in de marktstrijd. Consumenten zijn gewend geraakt aan lekker brood en lijken zich weinig meer van de prijs aan te trekken.