Trofeeën teruggevorderd door rekenfout

Nederlanders hebben een traditie hoog te houden op het gebied van zeezeilen.

Dat begon al in de zestiende en de zeventiende eeuw. De geschiedenisboekjes verwijzen immers in dit opzicht naar de Nederlandse Oostindische Compagnie en zeehelden als Michiel de Ruyter, Maarten Harpertsz. Tromp en Piet Hein. De woelige baren bleven ook in de laatste decennia een aantrekkingskracht uitoefenen op Nederlanders. In de grote zeilwedstrijden, zoals de Whitbread round the worldrace, streden tweevoudig winnaar Conny van Rietschoten (Flyer) en Dirk Nauta (Equity & Law) met de besten van de aardbol mee. Afgezien van Henk de Velde, die in z'n eentje op een catamaran een soort Jules Verne-avontuur over het water zag mislukken, staan de activiteiten van de nationale zeezeilers momenteel even op een laag pitje. Aan de komende Whitbreadrace doet bijvoorbeeld geen Nederlands jacht mee. Dat heeft alles te maken met een gebrek aan financiële middelen, ofwel de krimpende sponsormarkt. De tijden dat een zeilfanaat als Conny van Rietschoten uit eigen zak twee tot drie miljoen in een schip steekt, behoren tot het verleden. Sponsors als Veronica en Heineken leken even genteresseerd om een zeilschip te financieren voor de Whitbread-editie van '93, maar zij haakten uiteindelijk toch af.

Het Koninklijke Nederlands Watersport Verbond heeft deze ontwikkeling met lede ogen gevolgd. Adjunct-directeur Jan Kossen begrijpt niet waarom een sponsor wel wat ziet in de "zelfmoordpoging' van Henk de Velde en niet in de Whitbreadrace. “Het gokelement voor geldschieter Zeeman was in dit geval toch buitengewoon groot. Als solozeiler ben je bijzonder kwetsbaar. Voor een sponsor is het geen goede reclame wat De Velde uiteindelijk is overkomen.” Een grote zeezeilrace moet in de ogen van Kossen commercieel veel aantrekkelijker zijn. “Dat levert meer publiciteit op. Zeker wat betreft de tv-minuten. Bovendien hebben we in Nederland voor dit soort wedstrijden buitengewoon gekwalificeerde bemanningsleden, zoals Bouwe Bekking, die nu op buitenlandse schepen moeten meevaren.”

Talent op gebied van zeezeilen kent ons land voldoende. Hans Bouscholte is in het "zeezeilland' bij uitstek, Frankrijk, een vedette. In Nederland een totaal onbekende grootheid. Afgezien van de vele Nederlandse -, Belgische - en Franse titels die hij vergaarde zette hij met de eerste prijs in de Tour de France de Voile een prestatie van formaat neer. Bouscholte start 29 september in de mini-Transat die 21 november in Sint Maarten eindigt. Kossen: “In Frankrijk is het zeezeilen een absolute topsport. Het heeft daar een hogere prioriteit bij de media dan voetbal. Dat zegt voldoende over de prestaties van Bouscholte. Maar zonder sponsor zou ook hij niets beginnen.”

Ontbreken de financiers om Nederlandse zeilers in de Whitbread of de Fastnet-races weer de schrik van de oceanen te laten worden, op recreatie en lager wedstrijd niveau is een duidelijke groeiende belangstelling te bespeuren voor het zeezeilen. Volgens Kossen van het KNWV gaat het om een stijging van zeven procent, terwijl het totaal aantal watersporters elk jaar met twee, tot drie procent toeneemt. De Nederlandse watersportvloot bestaat momenteel uit tweehonderdduizend vaartuigen. Kossen: “Er is een trek naar grote wateren waarneembaar. De mensen willen graag grensverleggend bezig zijn. Op zee vind je het avontuur. In 24 uur maak je de oversteek naar Engeland. De schepen raken ook steeds beter uitgerust. Zoals op het gebied van navigatie, de electronisch plaatsbepalings apparatuur. Een nadeel is dat het aantal ligplaatsen aan de kust zeer beperkt is. En verder kan het op de Noordzee gigantisch spoken.”

De deelnemers van de North Sea Regatta (150-185 mijlen), tevens het open IMS-kampioenschap, van Scheveningen naar Harwich v.v., hebben daar eind vorige week weinig van gemerkt. De heenweg naar Engeland werd door de 37 vaartuigen in een recordtijd afgewerkt. Ook in North Sea Regatta richting Nederland ondervonden de zeilers weinig problemen. Dat gold niet voor de organisatie die de uitslag moest berekenen met behulp van de handicap. De Jachtclub Scheveningen moest de prijswinnaars van de heenwedstrijd van vorige week vragen hun trofeeën weer in te leveren omdat er talrijke fouten waren gemaakt. Na veel rekenwerk bestempelde de calculator de Bierkaai van Rotterdammer Henk Klunder (IMS-klasse I) tot overwinnaar van de afsluitende North Sea Regatta.

    • Erik Oudshoorn