Dit is een artikel uit het NRC-archief Dit artikel is met behulp van geautomatiseerde technieken gedigitaliseerd en voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd volledig correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Verkeer en infrastructuur

Veegwagenpiloot

Overwerk nodig voor vakantiegeld.

Met enige jaloezie kijkt hij naar zijn collega's in het bedrijfsleven, als het gaat om „honorering en waardering". Zijn vader was — voordat hij werd afgekeurd — constructieschilder bij een bedrijf, zijn broer automonteur. „Ik zou graag staken voor tien procent meer loon, maar je moet realistisch blijven. Een stukgoedwerker in de haven verdient 17 procent meer dan wij. Het werk is ongeveer hetzelfde."

Wat hem misschien nog meer steekt is het feit dat er van de redenen om zijn betrekking als kok bij café-restaurant Engels in te ruilen voor een baan als overheidsdienaar weinig meer over is. „De zekerheid is verdwenen. Vroeger was het bijna onmogelijk om een ambtenaar te ontslaan. Nu de ontslagprocedures zijn veranderd kun je zomaar op straat komen te staan. De verlaging van de WAO-uitkering; je loopt heel snel iets op in dit werk." In vuilophalerskringen wordt graag de vergelijking met de Vierdaagse van Nijmegen gemaakt. Twaalf kilometer of meer per dag, met vijfentwintig ton afval. „Staat hier bij de ingang van de Roteb ooit iemand met bloemen?" Dit is de eerste bijdrage in een korte serie over protesterende ambtenaren.