Ahold neemt supermarkten in Portugal over

AMSTERDAM, 21 MEI. Detailhandelsconcern Koninklijke Ahold neemt per 1 juni opnieuw twee supermarktketens in Portugal over. Met deze acquisitie is Jeronimo Martins Retail (JMR), de joint venture waarin Ahold een belang van 49 procent heeft, een van de grootste levensmiddelendistributeurs van Portugal geworden.

De in totaal 45 supermarkten en het bijbehorende distributiecentrum (omzet 1992: 330 miljoen gulden) zullen worden toegevoegd aan de Pingo Doce-keten die uit veertig winkels bestaat. JMR koopt de supermarkten, die nu nog onder de namen Modelo en Saco Cheio opereren, van de Portugese Sonae-groep, een beursgenoteerde onderneming met belangen in de detailhandel. Op verzoek van de Sonae-groep doet Ahold geen mededelingen over de prijs van de supermarktketen.

Sinds juli vorig jaar expandeert Ahold, moederconcern van onder andere Albert Heijn, in Portugal. Toen nam Ahold voor 100 miljoen gulden een belang van 49 procent in de Pingo Doce-keten (omzet 1992: 590 miljoen gulden). De overige 51 procent is in handen van levensmiddelenconcern Jeronimo Martins, de oorspronkelijke eigenaar van deze keten. Behalve Pingo Doce heeft JMR nog drie zogeheten hypermarkten (Freira Nova) en de supermarktketen Ino Supermercados. Deze laatste keten, die begin dit jaar werd verworven, bestaat uit 54 kleinere supermarkten in het noorden van Portugal en behaalde vorig jaar een omzet van 370 miljoen gulden.

De totale omzet van JMR bedraagt na de laatste acquisitie circa 1,6 miljard gulden. De onderneming heeft een marktaandeel van zo'n 33 procent. Een Ahold-woordvoerder sluit andere overnames in de toekomst niet uit. “Als zich interessante mogelijkheden voordoen, zullen we die bekijken”, aldus de woordvoerder. Door de meest recente overname bereikt JMR, volgens Ahold, een nagenoeg landelijke dekking met supermarkten. De nieuw verworven supermarkten met een verkoopoppervlak tussen de 1000 en 2000 vierkante meter zijn gevestigd in bevolkings- en koopkrachtrijke gebieden van Portugal.