Hoe steel ik een fiets

Nog zijn er fietsbezitters die alleen het voorwiel van hun fiets vastzetten: met een simpel kabelslot dat om een hek of rek wordt geslagen. Zij zijn een makkelijke prooi van de fietsendieven die met een steeksleutel 14/15 opereren en zo'n wiel binnen een minuut vervangen door een voorwiel dat niet was vastgezet. Ongeveer 43 procent van de voorwielen is onbeschermd. Even opletten dat een 26 inch wiel niet door een 28 inch wiel wordt vervangen, en klaar is kees. Een elegant soort diefstal waarbij men twee fietsbezitters tegelijk dupeert.

Maar de mogelijkheden van "methode 14/15' worden steeds kleiner. De wedloop tussen fietsbezitter en fietsendief neemt zo langzamerhand zijn natuurlijk einde en de meeste fietsen worden tegenwoordig met twee sloten afgesloten, veel fietsen zelfs met drie. Vaak is een van de sloten een zwaar beugelslot waar de meeste gelegenheidsdieven geen kant mee op kunnen, tenzij ze de kans krijgen de sloten in de veilige bescherming van het eigen huis af te werken.

Dus als er onbeperkt gezaagd of vooral: geslepen kan worden. Tegen een 500 watt slijptol houdt geen slot langer dan een minuut stand. Dat er nu al beugelsloten op straat met accu-machines worden opengeslepen kon niemand bevestigen. De politie niet, TNO niet en het Technisch Bureau ter Bevordering van Schadepreventie al evenmin. Hetzelfde geldt voor het losboren van het cilindergedeelte van het slot: het wordt hooguit in de werkplaats geprobeerd en heeft maar zelden succes.

Opvallend is dat er niet zo heel veel zicht is op de technieken die fietsendieven tegenwoordig aanwenden. ""Het verschil tussen de professionele dief en de amateur is dat de eerste het gekraakte slot meeneemt'', zegt een woordvoerder van TNO's Instituut voor wegtransportmiddelen. De afdeling Keuringen van dat instituut verricht de type-keuringen voor het ART-keur (van ANWB, RAI en TBBS). Het is, zegt TNO, eerder "de markt' dan de politie die ons op de hoogte houdt van nieuwe ontwikkelingen in het slotenkraken. Voor het ART-keur onderwerpt TNO sloten onder meer aan de inwerking van een goede metaalzaag en het botte geweld van een zware hamer. Bij de mindere sloten is het slothuis met één klap los van de beugel te slaan. Ook wil het verwringen van de beugelpoten nog wel eens helpen. Dieven met gevoel voor stijl wringen met de standaard die zij van dezelfde fiets afhaalden.

De betonschaar (betonijzertang) is nog steeds een gevreesd instrument: TNO onderzoekt de weerstand tegen een schaar met armen van zestig centimeter - dat soort scharen is nog net onder de kleding te verbergen. Scharen met een lengte van meer dan een meter zouden ook goede beugelsloten waarschijnlijk kapot krijgen, vooropgesteld dat het slot niet te hoog zit. Bij voorkeur laat men een van de armen van de schaar op de grond steunen.

Wijdverbreid is het gerucht dat ook vloeibaar stikstof bij het kraken van sloten wordt ingezet. Vloeibare stikstof (in een open thermoskan aan te voeren) heeft een temperatuur van -195 graden en dat is laag genoeg om verschillende staalsoorten erg bros te maken. De beugel is dan met een hamer kapot te slaan. Maar er is veel tijd en stikstof voor nodig om de sloten door-en-door af te koelen en het dampende en sissende stikstof trekt nogal de aandacht. Bovendien zijn goede sloten koudebestendig, vaak wordt dat met een stickertje aangegeven.

Een enkele fietsendief gebruikt "fijne manipulatie' bij het kraken van een slot. Hij heeft zich gespecialiseerd in één type slot dat hij met een paperclip en enig geduld zonder geweld open krijgt. Weinigen weten dat vakmanschap nog te ontwikkelen. Waarmee niet gezegd is dat inzicht en verstand geen rol meer spelen in de nationale fietsenroof: wie goed oplet ziet dat de peperdure beugelsloten niet altijd even doeltreffend worden gebruikt. Men slaat ze om de zadelpen, de voorvork of de broze spaken of steekt ze achter brugleuningen waar ze vanaf zijn te schuiven. ""We overwegen gebruiksaanwijzingen voor de sloten uit te delen'', zegt een woordvoerder van het TBBS. Richtlijn één: verbindt de fiets met iets dat vast staat.

Al met al weinig nieuws te melden. De Amerikaanse gewoonte om zware beugelsloten met een autokrik open te breken is hier nog niet doorgedrongen. ""Het is maar het beste daar geen ruchtbaarheid aan te geven'', zeggen de slotendeskundigen.