Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Muziek

David S. Ware

Wie David S. Ware dit weekeinde in Rotterdam heeft gemist, kan die schade met Third Ear Recitation ruimschoots inhalen. Op grond van het omslag, met Ware uitgedost als een Oosterse tuinkabouter, zou men boekweiten belletjesmuziek verwachten maar juist het tegendeel is op deze cd te horen. Power jazz, dat is Ware's fort waarbij hij meer dan wie ook in de voetsporen van wijlen Albert Ayler treedt. Zijn tenorsaxofoon kreunt, brult, weent en krijst op een manier die je door merg en been gaat. Dat de muziek ondanks deze formidabele uithalen niets chaotisch heeft, is te danken aan Ware's vormgevoel en het merkwaardig laconieke tegenspel van zijn kwartetleden. In Autumn Leaves blijft pianist Matthew Shipp stoïcijns de accoorden spelen, in Mystic March zorgt de roffel van Whit Dickey voor orde en rust. Dat kracht en lyriek elkaar niet uitsluiten blijkt het sterkst in de overbekende mineur ballad Angel Eyes, met een glansrol voor bassist William Parker.

Het 'derde oor' van David S, Ware heeft na Flight Of i opnieuw een dijk van een plaat opgeleverd. Dat het Japanse label DIW de teksten op het inlegvel nu ook in het Engels afdrukt, is heel prettig. Nu komen we tenminste te weten wat Ware het mooiste van symfonie-orkesten vindt: het stemmen vóór het concert. David S. Ware: Third Ear Recitation DIW-870 Import. Distributie: Dureco. FRANS VAN LEEUWEN