RJR Nabisco ziet winst stijgen

De Amerikaanse RJR Nabisco (sigaretten en levensmiddelen) zag in het eerste kwartaal van 1993 zijn winst (exclusief voorzieningen) stijgen tot 210 miljoen dollar.

In dezelfde periode van 1992 werd er een netto resultaat van 144 miljoen dollar behaald. De omzet ging van 3,64 miljard dollar naar 3,73 miljard dollar, zo heeft de onderneming donderdag bekendgemaakt.

RJR Nabisco, eigenaar van sigarettenmerken als Camel en Winston, verwacht dat zijn tabakdivisie minder winst zal maken in de VS. Hardere concurrentie van onder meer Philip Morris (Marlboro) en een daling van de vraag naar duurdere sigaretten zetten de resultaten onder druk.

Marlboro is nummer een in de VS met een marktaandeel van 24,5 procent, terwijl Winston en Camel in totaal elf procent van de Amerikaanse markt in handen hebben. Steeds meer consumenten wijken uit naar goedkopere, merkloze sigaretten. Philip Morris heeft besloten de prijs voor een pakje Marlboro met twintig procent te verlagen.