Het kolossale beeld

The Manipulator. ƒ 20,-. Abonnementen: Duisburger Strasse 44, 4000 Düsseldorf 30, Tel. 0211-4982068. Perspektief. Prijs ƒ 20,- Foto. Prijsƒ 9,80. American Photo. Prijs ƒ 9,95.

Wat verwacht de koper van een fotoblad? Veel, heel veel en altijd weer te veel. Neem het tweemaandelijkse Perspektief, dat de fotografische avantgarde volgt. Mooi gedrukt, tweetalig, verrassend en zó royaal toegelicht dat de helft van de quasi-diepzinnige teksten geschrapt kan worden om plaats te maken voor nog meer opnamen.

Het maandblad Foto laat zich meer in met de klassieke en nuchtere documentaire fotografie en met fotografische technieken. Onder de kop "Wat is nu werkelijk de brandpuntsafstand?' verschijnen in het aprilnummer bijvoorbeeld formules waar een leek geen touw aan vast kan knopen. Maar om op de hoogte te blijven van exposities en fotoboeken is Foto onontbeerlijk. Het komt in de buurt van American Photo, dat in zijn maart/april-editie 24 fotografen herdenkt die allen aan aids zijn overleden. Een huiveringwekkende reeks persoonlijke necrologieën, gellustreerd met zelfportretten of andere eigen opnamen, die geen twijfel laten over de begaafdheden van de aids-doden.

Een buitenbeentje in het reguliere aanbod van fotobladen blijft het kwartaalblad The Manipulator. Tot nu toe dook het alleen op bij Athenaeum Nieuwscentrum in Amsterdam. Het meet 50 bij 70 centimeter, een ramp voor kleinbehuisden, maar het biedt op 21 pagina's een aantal smetteloze reprodukties die direct als affiche kunnen worden ingelijst. De recente editie, royaal gelardeerd met niemendallerige mode-advertenties, is gewijd aan High Heeled Art in het North Miami Museum, een tentoonstelling over mode-fotografie met opnamen van Erwin Blumenfeld tot Bruce Weber.

Nu de kooplust voor beeldende kunst is gekelderd tot een minimum, tonen kunsthandelaren en galeriehouders, altijd weer op zoek naar iets nieuws, ineens een overmatige belangstelling voor modefoto's, constateert de redactie in zijn voorwoord. Een al te commerciële, en vooral cynische motivatie, vindt zij, want tot voor kort nam men in beeldende-kunstkringen zelfs voormannen van de modefotografie als Penn, Avedon en Parkinson nauwelijks serieus. Toegegeven, niet elke modefotograaf kan zich meten met Helmut Newton, maar dat geldt ook voor beeldende kunstenaars, want "you gotta go through a whole lotta pork before you come up with a Bacon!', aldus de redactie.

De overige, holle teksten kunnen rustig worden overgeslagen, want The Manipulator (oplage: 24.000) werpt zich vol overgave op het kolossale beeld, zoals de in mierzoete tintjes beschilderde foto's van Pierre et Gilles, die "lieve jongens' in goud en glitter een Jeff Koons-achtige allure proberen te geven. Bruce Weber liet op een "doublespread' de Red Hot Chili Peppers poseren als dreinerige travestieten. En gelukkig is er ook nog een enkele klassieke foto opgenomen, zoals dat venijnige en gekreukelde hoofd van een in kant en rozen gehulde theetante, die Lisette Model in 1953 op Union Square in San Francisco tegen het lijf liep.

Was er maar een fotoblad met de actualiteit van Perspektief, met de documentaire-opnamen van Foto, met de meer persoonlijke, tekstuele bijdragen van American Photo en met de aandacht voor grote beelden van The Manipulator.