Fietsindustrie verrast door stijgende vraag

ROTTERDAM, 27 APRIL. De terreinfiets is over zijn hoogtepunt heen, maar de aangeklede mountainbike voor de stad wint terrein. De fietsenbranche heeft zich echter op de stijgende vraag verkeken. Voor een flink aantal Gazelle-modellen dreigt de wachttijd nu op te lopen tot vier à vijf weken.

Om de fietsenhandelaren voor zulke wachttijden te behoeden, schroeft Gazelle vanaf volgende week zijn produktie op. Ook bij concurrent Batavus is de produktie onlangs van 800 naar 1.100 fietsen per dag verhoogd. De fietsenfabrikant uit Heerenveen heeft hiervoor 70 extra medewerkers aangetrokken.

Gazelle zal in de maanden mei en juni de produktie verhogen met 300 fietsen per dag. Dit betekent dat het bedrijf vanaf volgende week dagelijks 1.500 fietsen produceert. Bovendien zullen de 520 werknemers van Gazelle een uur per dag langer werken en neemt het bedrijf 20 extra medewerkers aan.

Beide producenten geven toe dat ze de markt aan de voorzichtige kant hebben ingeschat. “We waren optimistisch, maar niet optimistisch genoeg”, aldus Gazelle-directeur C. van Wijk. De directeur zegt vorig jaar signalen uit de fietsenbranche te hebben gekregen dat de consument in 1993 minder fietsen zou kopen. Daarnaast bleek dat de mountainbike over zijn hoogtepunt heen was. Van Wijk: “De mountainbike bleek in Nederland één natuurlijke handicap te hebben; er zijn hier geen mountains.”

Opvallend is dat fietsenfabrikant Sparta zijn produktie niet zal verhogen. Het geheim zou in een andere manier van produceren zitten. “Wij hebben geen flexibele maar vlakke produktie,” legt verkoopdirecteur H. van de Geijn van Sparta uit. “We produceren het hele jaar ongeveer 650 fietsen per dag. Daardoor produceren we in de winter teveel. Als de vraag, zoals nu, aantrekt, kunnen we eenvoudig uit voorraad leveren en hoeven we de produktie niet op te schroeven.”

De gemiddelde prijs van een fiets is de afgelopen jaren aanmerkelijk toegenomen. De prijs steeg in vier jaar tijd van 603 gulden in 1988 naar 799 gulden vorig jaar. Volgens een woordvoerder van de BOVAG, de branche-organisatie voor onder meer de detailhandel in fietsen, is deze prijsstijging toe te schrijven aan de verbeterde kwaliteit van de materialen en uitbreiding van de accessoires. Zo werd de in populariteit dalende mountainbike bij voorbeeld vaak geleverd met 21 versnellingen.

Ondanks de dalende populariteit van de terreinfiets, heeft deze toch zijn sporen in de fietsenbranche achtergelaten, meent Gazelle-directeur Van Wijk. “De aangeklede terreinfiets voor de stad heeft het macho-uiterlijk van de mountainbike overgenomen en ook de gewone modellen vertonen meer felle kleuren dan voorheen.” De mountainbike die ongeveer vijf jaar geleden in zwang kwam, was met zijn brede banden en vele versnellingen gebouwd voor de stoere man/vrouw. “Hoe meer macho, hoe beter”, zegt Van Wijk. “Alleen bleek je in het vlakke Nederland weinig aan 21 versnellingen te hebben.”