Humoristische en absurde moderne kunst op beurs in Brussel

Dertiende Actuele Kunstmarkt. T/m di 27 apr in het Heizelpark Brussel, Paleis 12. Open: 11-19u, ma tot 22u. Entree: 200 Bfrs, catalogus: 300 Bfr.

BRUSSEL, 23 APRIL. De dertiende Actuele Kunstmarkt Brussel die gisteravond werd geopend, wordt gekenmerkt door een vrolijke, ontspannen sfeer. Het gehalte aan absurdistische en soms ronduit komische kunst is hoog dit jaar. De Belgen hebben een traditie in onserieusheid, maar ook een sterke reputatie in de kunsthandel. Ook in Gent, Kortrijk en Knokke zijn de laatste jaren beurzen ontstaan. De Brusselse beurs, die om het jaar wordt gehouden, is de chicste en mooiste van alle; hij is eerder een aaneenschakeling van mini-musea dan een commercieel evenement. In Brussel wordt het publiek niet gekenmerkt door drommen mensen, maar door een select gezelschap van kenners. De opzet van deze beurs werkt dat in de hand: alleen op uitnodiging van een van de 26 deelnemende Belgische collega's kan een buitenlandse galerie terecht in het tentoonstellingspark Heizel. Vergeleken met 1991 is het aantal stands verhoogd van zestig naar tachtig; Frankrijk is met vijftien handelaren na België het best vertegenwoordigd, Duitsland met elf en Nederland met zeven. Uit de Verenigde Staten en Polen kwam elk één galerie naar Paleis 12. Diverse Hollanders die eerder deelnamen bleven nu om financiële redenen weg: Wanda Reiff (Maastricht), Lumen Travo en The Living Room (beide Amsterdam). Nieuwkomers zijn onder meer Tanya Rumpff uit Haarlem, De Zaal uit Delft en Paul Andriesse uit Amsterdam. De Zaal toont surrealistische tekeningen van de jonge Dora Garcia. Bij Andriesse sluit de tafel met uitgestalde boeken van Alan Rupersberg ("Doorbladeren toegestaan') goed aan bij de speelse kunst die dit jaar overheerst in de Belgische hoofdstad. De leukste Nederlandse stand is die van galerie Van Rijsbergen (Rotterdam), die haar kunstenaars vroeg speciaal voor deze beurs een werk te maken. In "De slaapkamer' staat een beschilderde kaptafel op dwergformaat van Urs Phannenmüller, in "De zitkamer' hangt een klok van Manuel Esparbe Gasca en "De Keuken' wordt gesierd door potten chutney, zelf ingemaakt door kunstenaar Geer Pouls. Hilarisch is een wandobject van Eulalia Vallderosa, die in "De badkamer' een herenonderbroek hing in kennelijke staat van opwinding met de titel "Horizontal Growth'. Bizar zijn ook de vork en lepel van beginnende kunstenaar Merijn Bolink bij de Amsterdamse galerie Fons Welters. Zij zijn gemaakt van koeietong en drijven op sterk water. Hollandse kunstenaar zijn op de Kunstmarkt duidelijk aanwezig: onder anderen Teun Hocks bij 121 Art Gallery (Antwerpen), Jan van Munster bij Fortlaan 17 (Gent) en Pieter Laurens Mol bij Franck + Schulte (Berlijn). Blikvangers zijn er te over in Brussel; Richard Foncke (Gent) organiseerde bij wijze van feestelijke opening een tatoeagesessie in zijn stand, Bilinelli uit Brussel komt met een kakelbonte verzameling van bewegende tuinkabouters, zwaaiende heiligenbeelden en een trekpop in de vorm van een koket skelet. De jonge Belg Johan Muyle is de maker van al deze pretparkkunst. Bij Wasserman (München) staan stapels gebruikte knuffelbeesten, bijeengegaard door de Fransman Charlemagne Palestine, elders treft men een uitstalling van schoenen aan door Zoe Leonard. Prijzige naoorlogse klassieken treft men op deze beurs traditiegetrouw ook aan: de Amerikaanse Louise Bourgeois bij de grote Keulse handelaar Karsten Greve, Gerhard Merz bij Philomene Magers (Bonn). En nieuw werk van Robert Mangold bij Meert Rihoux (Brussel). Tony Cragg is met zes verschillende galeries in het Heizelpark de best in de markt liggende kunstenaar. Poëtisch zijn de citaten uit de kunstgeschiedenis van Patrick Reynand; een reproduktie van de waterlelies van Monet drijft in een ouderwetse wastobbe, bedrieglijk echt. Ondanks de betrekkelijk kleine hoeveelheid stands (de beurzen in Keulen en Basel belopen elk ongeveer vierhonderd deelnemers) kom je ogen tekort in Brussel.