Fusies nieuw jachtterrein MeesPierson; Interview met topman Kleiterp van gefuseerde ABN Amro-dochters

AMSTERDAM, 23 APRIL. "De bank', zo presenteert ABN Amro zich. "Het alternatief', zo reageert de gisteren officieel gefuseerde dochter MeesPierson. Pierson-topman drs. J. Kleiterp ziet snelle winststijgingen in het verschiet liggen. De bank is al een internationale specialist voor vermogende particulieren. Nu wil MeesPierson ook de eerste specialist worden op gebied van fusies en overnemingen in continentaal Europa die met Britten en Amerikanen kan concurreren.

MeesPierson-topman drs. J. Kleiterp staat voor de opgave drie eeuwen bankcultuur te verenigen: de achttiende eeuwse Mees & Hope met de zeventiende eeuwse Pierson, Heldring & Pierson. De fusie moet direct iets opleveren: Kleiterp kondigde vanochtend aan dat hij pas tevreden is met 13 procent rendement op het eigen vermogen. Dat is zo'n zestig procent hoger dan in het afgelopen jaar het geval was.

Kleiterp heeft geen eenvoudig jaar achter de rug. Bij zijn oorspronkelijke bank, Pierson, daalde de winst. Op het gebied van beursintroducties was het stil. “We verzorgden de helft”, aldus Kleiterp. Maar dat is op een totaal van twee introducties nog maar één. En dan ook nog één, ingenieursbureau Fugro, met veel tumult. De beleggers namen het Kleiterp niet in dank af dat zich na de beursintroductie stroppen openbaarden. Toch noemde Kleiterp op "de dag van het aandeel' de beursgang een succes. Kleiterp neemt ook na de commotie geen letter terug: “Fugro was en is geen mislukte beursintroductie.” Hij wijst op het beursonderzoek dat uitwees dat de bank bij de advisering van klanten geen blaam trof.

Zwaarder te verteren was voor Pierson de valutacrisis eind vorig jaar. “Zonder de crisis hadden we meer winst dan in 1991 (60 miljoen gulden) geboekt,” aldus Kleiterp. Het werd 15 miljoen gulden lager. Zijn valutafondsen leden fors verlies. “Dat is natuurlijk heel jammer, maar ik vind het ook iets moois hebben: wij hebben niet alleen tegen onze klanten gezegd dat wij geloofden in onze fondsen, wij hebben het ook bewezen door er zelf in deel te nemen.”

Dit jaar kunnen de valutafondsen juist voor een extraatje zorgen. Er is alleen afgeboekt. Dalen de contante koersen niet verder, dan mag MeesPierson dit jaar weer winst bijboeken. Kleiterp heeft dan al een stukje van de verwachte winstgroei binnen. Misschien hoeft de winst trouwens helemaal niet zo hoog te zijn als Kleiterp 13-procentsnorm. “Ik heb zo gelachen toen ik het verslag om de persconferentie van ABN Amro las in de krant. Daar zei de voorzitter van ABN Amro, Hazelhoff, dat hij blij zou zijn als MeesPierson op termijn een rendement van 12 procent op het eigen vermogen zou behalen.” Kleiterp is blij met die uitspraak van de "moeder-voorzitter'. Het tekent de onafhankelijke positie van MeesPierson ten opzichte van ABN Amro.

Kleiterps winstdoelstelling is overigens twee procent lager dan hij gewend was bij Pierson. “De combinatie MeesPierson mag een iets lager rendement hebben, omdat ze een breder werkgebied heeft en meer stabiliteit in de resultaten zal laten zien,” zo vindt de directievoorzitter.

Ondanks de lagere doelstelling lijkt het niet eenvoudig de winst op te krikken van 146 miljoen gulden vorig jaar tot de kleine 240 miljoen gulden die overeenkomt met de doelstelling. Kostenbesparing lijkt het devies. Kleiterp zal binnen twee à drie jaar 450 banen schrappen en wil besparen op automatiseringskosten. Hij waarschuwt echter in onvervalst jargon: “Het was geen cost-driven merger, wij hopen juist dat de batenkant een boost vertoont.”

Gevolg van de fusie MeesPierson is dat de samenwerking met de oude particuliere bank Sal. Oppenheim is gestaakt. Kleiterp: “Toen wij de fusie aankondigden, begonnen zij zich "te heroriënteren'. Zij zagen niets in een samenwerking met zo'n Jumbo-bank. En eigenlijk gezegd vonden wij ook dat samenwerking niet zoveel zin meer had. Wij kunnen het nu op eigen kracht.” Gevolg is dat MeesPierson in Luxemburg en Zwitserland nieuwe kantoren zal opzetten. “Maar als ik het slagveld overzie, is de fusie mij meegevallen,” aldus Kleiterp. Hij somt op dat over systeemconcepten, business-units, managementteams en toekomstplannen snel overeenstemming is bereikt. Alleen vond hij de cultuurverschillen tussen Pierson en Mees nog groter dan hij verwacht had.

“Pierson was een zeer gespecialiseerde merchant bank, terwijl Mees nog veel trekken had van een corporate bank. Pierson was sterk decentraal: een brede laag van professionals. Dat zie je nu ook terug in Mees Pierson: de directie bestaat uit 36 directeuren, een soort angelsaksisch model.”

Op effectengebied zoekt Kleiterp naar versterking, maar hij is voorzichtig met overnemingen na een mislukt avontuur met een Parijse effectenhandelaar. Volgens Kleiterp is de positie op het gebied van wereldwijd vermogensbeheer van de nieuwe bank nu groot genoeg. Pierson slaagt er in internationale klanten van naam aan zich te binden. Zo duiken in het jaarverslag de namen op van Diana Ross, Placido Domingo en José Carreras.

De uitdaging van MeesPierson zit hem op het gebied van bedrijfsadvies bij fusies en overnemingen, waar de Brits-Amerikaanse banken wereldwijd heer en meester zijn. MeesPierson moet de uitdaging ook wel aangaan, omdat de gevestigde Angelsaksische merchantbanks ook op de Nederlandse markt komen. “De tijd dat alle Nederlandse bedrijven te rade gingen bij het klaverblad, ABN, Amro, Mees en Pierson, is voorbij,” aldus Kleiterp. Zelfs de Koninklijke PTT passeerde onlangs de Nederlandse banken als adviseur voor de beursintroductie en koos voor de Amerikaanse Goldman Sachs. Voor de Nederlandse bedrijven is MeesPierson nog steeds de partij gezien de advisering bij de belangrijkste concentraties in de afgelopen tijd: BolsWessanen en de papierfusie van KNP, Bührmann Tetterode en VRG. MeesPierson moet nu waarmaken dat het ook voor buitenlandse bedrijven een alternatief is.