Gezamenlijk onderkomen galeries in Amsterdam

ROTTERDAM, 22 APRIL. Zeven Amsterdamse galeries willen zich gezamenlijk presenteren op één locatie in Amsterdam. Enkele zullen dit najaar al een pand op de Lijnbaansgracht, nu nog een archiefruimte, betrekken. Begin volgend jaar moet de ruimte totaal zijn verbouwd en ingericht.

Initiatiefnemer galerie Akinci zal de ruimte betrekken met galerie Apunto. De galeries Johan Jonker en Lumen Travo overwegen eveneens deelneming. De Maastrichtse galerie Wanda Reiff, die al geruime tijd onderdak zoekt in Amsterdam, neemt volgende week een definitieve beslissing. Galerie Bloom is gevraagd mee te verhuizen. Elk van zeven galeries krijgt straks een afzonderlijke ruimte op een totale oppervlakte van 30 bij 33 meter.

Hiermee willen de galeries de kosten drukken voor huur en vernissages. Openingen van exposities zullen gelijktijdig plaatsvinden. “Wij verwachten straks meer bezoek”, zegt H. Beunen van de initiërende galerie Akinci. Er is nu duidelijk een teruggang te bespeuren, ook in de aankoop van kunstwerken, meent Beunen. “Veel kopers zijn teleurgesteld in de recente ontwikkeling van de kunst. Sommige kunstenaars zijn razendsnel doorgestoten, maar hebben niet waargemaakt wat van hen verwacht werd.” Beunen wijt de terugloop in bezoek en aankoop eveneens aan de huidige recessie.

De vier tot nu toe betrokken galeries brengen actuele, internationale kunst. “Wij zijn nog niet zo "gesettled' als bijvoorbeeld galerie Collection d'art en Espace”, zegt Pieter Engels van Apunto. “Dat maakt ons kwetsbaar, nog afgezien van de actuele kunst die we brengen, en die kwetsbaarheid zal nog wel tien jaar duren.”

Annet Gelink van Galerie Bloom, sinds september gevestigd in de Bloemstraat, is nog niet van overtuigd van de voordelen. “In New York vond ik het aantrekkelijk, maar ik weet niet of je in het kleinschaliger Amsterdam zo opschiet met bezoekers die voor een andere dan je eigen galerie binnenkomen. Je maakt het mensen ook moeilijk een keuze te maken.”

Galerie Wanda Reiff, die grotendeels in Amsterdam en afwisselend in Maastricht tentoonstellingen wil gaan maken, ziet in dit galeriegebouw ook een poging om tot een nauwere, onderlinge samenwerking te komen. Belgische en Duitse kopers, van wie Reiff in grote mate afhankelijk is, laten het in Maastricht vanwege de recessie steeds vaker afweten. “Men komt niet alleen maar voor de kunst, maar ook voor een uitje. In dat geval heeft Amsterdam meer te bieden”, aldus Wanda Reiff.