Alle veertien Purper-leden op podium voor jubileumgala

Purper Gala, 22/4 (De Meerse, Hoofddorp) t/m 10/5 (Stadsschouwburg, Amsterdam)

Purper, het vaak van bezetting gewijzigde kleinkunstensemble, viert zijn 12-jarig bestaan vanaf morgen met een korte tournee waarin alle veertien leden en ex-leden weer ten tonele verschijnen. “Waarschijnlijk de grootste kleinkunstgroep die ooit op één avond een voorstelling heeft gespeeld,” aldus regisseur en mede-lid Frans Mulder.

“Het is een emotioneel weerzien,” zegt Frans Mulder, “dat me meer aangrijpt dan ik had gedacht. Je ziet mensen terug met wie je voor je gevoel een heel leven hebt gehad, want een heel seizoen samen in de bus op tournee voelt soms aan als een heel leven. Maar het grootste verschil met toen is dat nu al die ego's weg zijn. Destijds vocht iedereen zich gek voor zijn eigen plek, nu zijn we allemaal samen bezig om te proberen een aardige voorstelling te maken.”

Hij is even weggelopen uit de repetities voor het Purper Gala, een voorstelling van anderhalf uur met iedereen die ooit deel heeft uitgemaakt van de gelijknamige groep. Veertien zijn dat er in totaal, van wie alleen pianist en muzikaal leider Erik Brey er ook 12 jaar geleden al bij was. Mulder dateert van het vierde Purper-programma, bleef en hoopt volgend seizoen ook inhet tiende te staan.

Purper was het geesteskind van Erik Brey en Haye van der Heyden, in 1980 corpsgenoten aan de Utrechtse universiteit en begeesterd van het amusementstheater. Ze maakten een voorstelling van smeuige samenzang en absurdistische monoloogjes, daarbij terzijde gestaan door enkele vrienden - inmiddels arts, reismanager en tandarts. Toen die drie destijds lieten weten dat ze geen interesse in het theatervak hadden, zochten de oprichters ander talent. Eerst trad Adelheid Roosen toe, daarna Frans Mulder. Van der Heyden stapte eruit toen hij de koers steeds persoonlijker zag worden en bovendien de privé-band brak tussen hem en Adelheid Roosen. Sindsdien werkten ook Karin Bloemen, Ina van Faassen, Angela Groothuizen, Bart Kiene en Jan-Simon Minkema een seizoen bij Purper.

De groep heeft “stuurloze periodes” gehad, beaamt Frans Mulder, en er slopen ook wel eens elementen van “therapiecabaret” naar binnen. Pas in het tot voor kort gespeelde negende programma, waarin Brey en Mulder werden vergezeld door Hans van der Woude en Alfred van den Heuvel, “viel alles weer op zijn plaats”. Volgend seizoen blijft die bezetting - voor het eerst in de Purper-historie - ongewijzigd. “We zijn nu eindelijk wat aan het oogsten, dus we zouden wel gek zijn om nu weer te veranderen. Bovendien hebben we al erg veel ideeën voor het volgende programma. In het verleden hebben we diverse keren op het punt gestaan om er maar mee te stoppen, maar nu is het tegendeel het geval: er is heel veel inspiratie.”

Purper is nu weer, net als in het begin, een exclusief herengezelschap - en na enige bedenktijd stemt hij in met de suggestie dat dat ook de grootste kracht is van de groep: “Hoewel ik met liefde terugdenk aan de vrouwen die bij ons hebben gespeeld, blijkt zo'n kwajongensachtige herenbezetting als die van nu toch de sterkste te zijn. Vier stoute mannen bij elkaar, dat werkt het best.”

Het gala dat ze nu met zijn veertienen instuderen, was bedoeld voor één avond. Maar de kosten waren hoog en de theaterdirecteuren zeer belangstellend. In totaal worden er nu tien voorstellingen gespeeld. Mulder regisseert, want dat is sinds het achtste Purper-programma zijn voornaamste nevenactiviteit, terwijl Brey en hij tevens “op de winkel passen”.

“In de eerste plaats vonden we het gewoon een aardig idee om iedereen weer eens bij elkaar te hebben, waarschijnlijk de grootste kleinkunstgroep die ooit op één avond een voorstelling heeft gespeeld. Maar voor mij speelt ook het gevoel mee dat we langzamerhand wel eens met enige trots mogen wijzen op de positie die we verworven hebben: iets unieks, aanleunend tegen het cabaret - en bovendien het enige echte ensemble dat in die sector nog bestaat. Even een brandmerkje in de geschiedenis maken.”