Warenhuizen V & D langer in het rood

AMSTERDAM, 20 APRIL. Het herstel van de warenhuizen Vroom & Dreesmann is vertraagd. Dit heeft Vendex International, het moederconcern van V & D, vanmorgen bekend gemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers over 1992.

In de plannen van Vendex zouden de warenhuizen vorig jaar quitte moeten draaien en dit jaar 40 miljoen gulden winst moeten laten zien. Voorzitter van de hoofddirectie, mr.J.M. Hessels, zei vanochtend echter geen voorspelling meer te willen doen wanneer de warenhuizen winst gaan maken.

Ook voor het totale concern, dat vorig jaar de winst uit gewone bedrijfsuitoefening zag dalen met 24 procent tot 124 miljoen gulden wil Hessels geen voorspelling doen. Vendex kon de verkoop van de winstgevende deelneming Dillard's niet goedmaken: het netto-resultaat bleef met 76 miljoen gulden achter bij de 200 miljoen van vorig jaar.

Voor de 700 aandeelhouders (onder meer de families Vroom en Dreesmann) is de teruggang nog groter. Zij krijgen maar 66,25 gulden dividend per aandeel, de helft van vorig jaar. Hessels wil ook niet meer aan een beursintroductie denken. “Gezondmaking van de warenhuizen is voorwaarde voordat de belofte voor beursgang kan worden ingelost.”

Volgens Hessels zullen bij de warenhuizen geen nieuwe saneringen plaatsvinden. Het personeelsbestand bij de warenhuizen is de afgelopen twee jaar geslonken van 10.600 naar 8.900 mensen. Via natuurlijk verloop zullen er dit jaar een paar honderd mensen bij de ondersteunende diensten afvloeien, zo meldde Hessels, "maar die zullen geen piepje geven'.

De warenhuizen hebben wel het bedrijfsresultaat weten te verbeteren, maar niet in die mate als Hessels gehoopt had. Dit kwam vooral door problemen bij doe-het-zelf-afdelingen, sport, huishoudartikelen en wonen. Daardoor bleven de prestaties van V & D achter bij die van de concurrenten Hema en Bijenkorf. Bij V & D liep de omzet terug met 2,7 procent, terwijl de concurrentie 2 procent stijging boekte.

Het bedrijfsresultaat van het totale Vendex-concern bleef stabiel rond de 270 miljoen gulden. Vendex kreeg te maken met een terugloop bij de speciaalzaken. Bij elektronica-handel Dixons werden verliezen geleden en de directie ontslagen. Ook bij Perry Sport viel de omzet, door veranderde modetrends. “Het jogging-pak is helemaal uit en sommige mensen zullen daar niet rouwig om zijn”, aldus Hessels. Hij constateert bovendien een afnemende belangstelling voor het merkartikel. Mode scoorde als vanouds, maar kon niet voorkomen dat alle Vendex-speciaalzaken tesamen, traditioneel grote winstmakers, ruim dertig miljoen minder bedrijfsresultaat boekten. Ook de uitzendgroep (vooral ASB) zag het resultaat teruglopen (-25 procent). Het Vendex-bedrijfsresultaat als geheel kon op peil blijven dank zij Hessels' verkoop in 1991 van probleemgevallen als Ter Meulen Post.