"Muziek voor het oog' met experimenten van vroeger

Muziek voor het oog. Rotterdam, Zaal De Unie, 19 april, 20.30u; Amsterdam, Nederlands Filmmuseum, 20 april, 20.30u.

"Synesthesie' (de koppeling van waarnemingen door verschillende zintuigen, die van het oor in het bijzonder, aan visuele waarnemingen) en "De Absolute Film' (een cinema van reine bewegingskunst) zijn bijna ontroerende museumbegrippen geworden.

Ze verwijzen naar de droom van de avant-garde uit de jaren twintig en dertig om de film tot de kunstvorm van deze eeuw te maken, liefst geïntegreerd met oudere zusjes als muziek en beeldende kunst. Ook diende de cinema de vooruitgang door zich te laten mechaniseren en randomiseren in een soort écriture automatique.

Onder het motto "Muziek voor het oog' selecteerde Joost Rekveld voor de experimentele-filmcyclus Mind the Gap een aantal films uit het verre en het nabije verleden, die waarnemingen van oog en oor op gedurfde wijze aan elkaar koppelen. Maak kennis met de Licht-Raum-Modulator van Laszlo Moholy-Nagy (Lichtspiel Schwarz-Weiss-Grau, 1930), de door Kurt Schwerdtfeger in 1921 in het Bauhaus ontwikkelde Reflektorische Farblichtspiele, met de speelse experimenten van Oskar Fischinger, de Particles in Space van Len Lye (1979) en met de computer van Peter Struycken.