Sonja van Beek (19) wint eerste prijs op Oskar Back concours in Amsterdam; Gerijpt vioolspel doet vonk overslaan

Concert: Finale Nationaal Vioolconcours Oskar Back (finalisten: Janine Jansen, Wouter Vossen, Sonja van Beek, Odette Burger) met het Nationaal Jeugd Orkest o.l.v. Ed Spanjaard. Programma: werken van Chatsjatoerian, Prokofjev en Debussy. Gehoord: 10/4, Concertgebouw, Amsterdam.

Niet langer dan een kwartier had de jury van het veertiende Nationaal Vioolconcours Oskar Back zaterdagavond nodig om Sonja van Beek (19) aan te wijzen als winnares. Die kordate eenstemmigheid was alleszins begrijpelijk. Van Beek had tijdens de finale in het Amsterdamse Concertgebouw een prachtige uitvoering gegeven van het Vioolconcert in d van Aram Chatsjatoerian en toonde zich met haar gerijpte en fantasievolle interpretatie de meerdere van de drie andere finalisten. Uit handen van juryvoorzitter S.J. Doorman nam Van Beek een studiebeurs van dertigduizend gulden in ontvangst. Ook mag ze zes jaar spelen op een Stradivarius.

Sonja van Beek studeert aan het Sweelinck Conservatorium bij vioolpedagoge Davina van Wely, die net als twee jaar geleden drie (oud)leerlingen in de finale had. Van Beek benaderde het vioolconcert van Chatsjatoerian met veel verbeeldingskracht en tilde de muziek daarmee boven zichzelf uit. De betrekkelijk traditionele harmoniek en de op Armeense volksmuziek gebaseerde virtuoze melodische figuren hebben bij een minder geïnspireerd spel de neiging te verzanden in dwangmatige gebaren. Het was spannend om te horen hoe de muzikaliteit van Van Beek oversloeg op het Nationaal Jeugd Orkest, dat onder Ed Spanjaard tot een begeesterde begeleiding kwam.

Wouter van Vossen (19), ook een leerling van Davina van Wely, eindigde als tweede en kreeg de Elisabeth Back-prijs van vijftienduizend gulden. Van Vossen heeft een mooie, karaktervolle toon, maar hij slaagde er ondanks zijn plooibare techniek minder goed in de vele nootjes in Chatsjatoerians concert tot een samenhangend verhaal te kneden. Mogelijk lag het aan zijn wat zwoegerige aanpak dat hij niet helemaal op een lijn kwam met het orkest. Ook de precisie van zijn intonatie liet soms te wensen over. Een gedeelde derde prijs van achtduizend gulden was er voor de piepjonge Janine Jansen (14) en Odette Burger (23). In het langzame deel van het Tweede Vioolconcert van Prokofjev liet Jansen haar soepele, zuivere toon in het hoge register fraai mengen met de eerste en tweede violen. Haar spel werd voortgestuwd door een intuïtieve muzikaliteit. Odette Burger gaf hetzelfde concert een veel introvertere vertolking. Burgers spel is delicaat, maar miste draagkracht. Wellicht voelt ze zich beter thuis in het kamermuzikale repertoire; voor haar uitvoering van het verplichte eigentijdse werk Fadensonnen van de Duitse componist Birger Petersen (20) kreeg ze een prijs van de sponsor van het concours.