Orders voor Boeing van China en Iran

SEATTLE, 10 APRIL. De Chinese regering heeft bij de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing een order geplaatst voor 20 toestellen van het type 737-300 en één 757-200. Met de order van de 21 vliegtuigen is volgens Boeing een bedrag gemoeid van ongeveer 800 miljoen dollar.

Het gisteren door Boeing naar buiten gebrachte nieuws viel samen met een bericht in de Washington Post dat het Witte Huis zich momenteel buigt over verzoek van Boeing en motorenfabrikant General Electric om tevens 20 toestellen van het type 737-400 - met bijbehorende motoren - aan Iran te mogen leveren. Vliegtuigen en motoren staan echter op de uitgebreide lijst van goederen die van de regering in de Verenigde Staten niet door Amerikaanse bedrijven geleverd mogen worden aan Iran.

“We bekijken op dit moment het verzoek maar zijn gebonden aan het handelsembargo”, verklaarde de woordvoerder van het Witte Huis Dee Dee Myers gisteren over de Iraanse order. Zij gaf echter toe dat er na de belofte van president Clinton om de in een zware recessie verkerende luchtvaartindustrie te ondersteunen, flink gelobbied is door Boeing en General Electric om de bestelling er door te drukken.

De 20 vliegtuigen voor Iran vertegenwoordigen een gezamenlijke omzet van 750 miljoen dollar voor de twee fabrikanten. Vooral Boeing kan de opdracht goed gebruiken. Door de stagnerende afzet was het bedrijf - naar verwachting zal de produktie dit jaar ruim 40 procent lager uitkomen dan in 1992 - genoodzaakt de afgelopen maanden 15000 werknemers te ontslaan.

Gisteren maakte het Chinese ministerie voor de burgerluchtvaart oficieel bekend dat het zijn fiat heeft gegeven voor een order van 21 Boeing-toestellen, die enkele weken geleden al was aangekondigd door het Chinese persbureau Xinhua. Robert Dryden, vice-president van Boeing, toonde zich bijzonder opgetogen met de handtekening die de Chinese regeringsafgevaardigde Gan Ziyu gisteren onder de overeenkomst zette. 's Werelds grootste vliegtuigfabrikant ziet de order uit China als de eerste van een reeks die tot ver in de eenentwintigste eeuw kan doorlopen. Gan Ziyu bevestigde dat China de komende vijftien jaar nog 800 straalvliegtuigen nodig denkt te hebben.

China heeft momenteel 35 luchtvaartmaatschappijen, maar de 21 toestellen zijn bestemd voor Xinhua Airlines, Zhongyuan Airlines en Xinjiang Airlines. Gezien de groeiende economische cijfers in China ziet Boeing grote toekomstmogelijkheden op de Chnese markt. Boeing heeft op dit moment al 125 toestellen aan China geleverd. (Reuter, AP)