KLM verlaagt prijzen voor vakantievlucht naar Curaçao

ROTTERDAM, 9 APRIL. Curaçao, het grootste eiland van de Nederlandse Antillen, krijgt binnenkort een betere concurrentiepositie op het gebied van toerisme. De KLM is bereid een bijdrage te leveren aan goedkopere "pakketreizen' naar Curaçao, die vergelijkbaar zijn met wat chartermaatschappijen in de Caraïbische regio aanbieden.

Dat blijkt uit gesprekken die een delegatie uit Curaçao de afgelopen dagen met de KLM heeft gevoerd. Met diverse reisorganisaties wordt nu nader overleg gevoerd om het plan voor een prijsverlaging te completeren. “Wij zijn zeer tevreden over de opstelling van de KLM. Het ziet er naar uit dat we in de periodes mei-juni en september-oktober, als er minder wordt gereisd vanuit Europa, aantrekkelijke geprijsde reizen gecombineerd met verblijf in hotels kunnen aanbieden”, zegt Pieter Sampson, directeur van de Stichting ontwikkeling toerisme op Curaçao, en delegatieleider.

Hans Beving, directeur van reisbureau Maduro in Den Haag dat veel boekingen voor Curaçao verzorgt, zegt ook mogelijkheden te zien voor een bijstelling van de prijzen voor het Antilliaanse eiland. In het hoogseizoen kost een pakketreis met een KLM-lijnvlucht voor een verblijf van negen dagen en zeven nachten nu vanaf 2.100 gulden, en een arrangement in mei-juni 1.900 gulden. Chartermaatschappijen als Martinair bieden echter reizen naar Florida, Jamaica, de Dominicaanse republiek, Cuba en andere bestemmingen in de Caraïbische regio voor prijzen vanaf 1.400 gulden. “Maar dan praat je over een toerisme dat meer begeleiding vergt, en veel eenvoudiger hotels. Dat is natuurlijk altijd voordeliger, vergeleken bij de luxe hotels op de Antillen. Jamaica en de Dominicaanse republiek zijn heel aardig, maar ik vergelijk dat maar met wat Tunesië is voor Europa”, aldus Beving.

Om Curaçao in het laagseizoen een betere positie te verschaffen, moeten pakketreizen worden aangeboden van “een stuk beneden de 2.000 gulden”, waarvoor er iets van de hotelprijzen af moet, zowel als van de vliegprijs en de marge van de toeroperators, zegt Beving, “en dat moet wel lukken”.

Op Curaçao vliegen geen chartermaatschappijen, omdat de KLM een monopolie heeft voor deze bestemming. Als het prijsverschil met de charters beperkt kan blijven tot 400 à 500 gulden, zullen veel toeristen echter kiezen voor de Antillen, voorspelt Beving. Pieter Sampson zegt dat Curaçao “geen typische goedkope bestemming” wil worden, maar wel concurrerend moet blijven.

De Curaçaose overheid koestert het toerisme als een belangrijke bron voor werkgelegenheid en het nationaal inkomen, die de sterk teruglopende inkomsten uit de financiële offshore (voordelige geldtransacties door het lage belastingtarief op de Antillen) kan compenseren. Curaçao heeft een "Masterplan' opgesteld voor een stevige uitbreiding van toeristische voorzieningen en stranden. De vakopleiding voor hotel- en horecapersoneel op het eiland is met hulp van twee Nederlandse hotelscholen verbeterd en uitgebreid.

Tussen 1990 en 1992 is het aandeel van het toerisme op Curaçao in het Bruto Nationaal Produkt van tien procent gestegen naar dertien procent, nog altijd een veel lager aandeel dan bijvoorbeeld voor Aruba of St. Maarten geldt. De afgelopen drie jaar zijn alle hotels op Curaçao geprivatiseerd en gemoderniseerd en is het aantal kamers uitgebreid met 500 tot in totaal 2.000. De hoteleigenaars hebben in die periode 200 miljoen gulden geïnvesteerd. De gemiddelde hotelbezetting bedroeg vorig jaar 73 procent. “Wil je dat vasthouden, dan hebben we 40.000 extra toeristen per jaar nodig”, aldus Sampson.