CD-KOPER

In NRC Handelsblad van 29 maart adviseert Cas Smithuijsen de minister van WVC om de cd-koper mee te laten betalen aan het concertleven.

Ofschoon de bezuinigingen op allerlei muziekvoorzieningen in ons land hoe dan ook moeten worden voorkomen, maakt dit advies nogal een ridicule indruk, vooral ook omdat Smithuijsen zijn raadgeving op enkele wankele gegevens baseert. Zeker zal zal de klassieke cd-markt sinds 1981 behoorlijk gegroeid zijn, maar de grote massa had toen nog lang geen cd-speler. Volgens het artikel mag Polygram (Philips) de huidige terugval in de markt als tijdelijk beschouwen, tekenen voor het aantrekken van de markt worden niet genoemd. De genoemde multinational was wel eens vaker iets te optimistisch in het voorspellen van de toekomst. Eerlijk gezegd zal het alleen maar slechter gaan: de grote massa heeft z'n Mozart, Slavenkoor, Pavarotti, Karajan en Kennedy al in de kast staan. Bovendien koopt de echte "discofiel' zijn cd's allang niet meer in Nederland: ik koop klassieke cd's via een postorderbedrijf in Engeland, waarmee ik per schijfje ongeveer twintig gulden bespaar.

De door Smithuijsen voorgestelde concertbelasting op een cd maakt dit produkt slechts onaantrekkelijker, met dalende opbrengsten voor winkeliers en platenmaatschappijen als gevolg. De toch al teveel op het grote publiek inspelende labels zullen daardoor sneller kiezen voor nog meer Beethoven-symfonieën en Mozart-pianoconcerten. Uit de optiek van Smithuijsen belooft dat weinig goeds voor de concertprogramma's.