Beurs reageert fel op Heineken

AMSTERDAM, 8 APRIL. Heineken ontdekte gisteren opnieuw hoe gevoelig beleggers zijn voor het reilen en zeilen bij Nederlands grootste brouwerij. Een milde waarschuwing bij de presentatie van het jaarverslag voor te hoog gespannen winstverwachtingen op de korte termijn, was voldoende om de koers op de beurs onmiddellijk met vier procent te laten kelderen.

Toen Heineken een maand geleden bekendmaakte dat de winst over 1992 met 13 procent was gestegen - op een omzettoename van 3 procent - reageerden de beleggers nog uiterst enthousiast. Afgelopen dinsdag bereikte het aandeel zelfs een recordniveau van 197 gulden. Aan die euforische stemming kwam gisteren abrupt een einde, toen beleggers halverwege de morgen ingelicht werden over de sombere woorden van Heineken-topman drs. G. van Schaik. De koers van Heineken sloot gisteren op 190,90 gulden en zakte vanmorgen verder weg tot 189 gulden.

Analisten toonden zich vanmorgen verbaasd over de sterke reactie van de beurs. Zij onderschrijven de verwachtingen van de Heineken-topman (die over twee weken de bestuurshamer overdraagt aan de huidige vice-voorzitter ir. K. Vuursteen) dat Heineken op de langere termijn over een zeer goede uitgangspositie beschikt op de wereld-biermarkt.

“Heineken heeft getracht om al te hoge winstverwachtingen de grond in te boren”, zegt H. Smits, analist bij Credit Lyonnais Oyens en Van Eeghen. Volgens Smits waren er de afgelopen weken beleggers die speculeerden op een winstgroei van Heineken in 1993 van rond de 20 procent. Zij baseerden hun verwachtingen vooral op het feit dat Heineken het afgelopen boekjaar voorzieningen ter waarde van 66 miljoen gulden moest opnemen voor een reorganisatie in Spanje. In combinatie met lagere rentelasten kan dit in 1993 automatisch een winststijging van 18 procent opleveren.

Beleggers zijn nu echter geschrokken van de opmerkingen van Heineken over de negatieve effecten van een economische stagnatie in Europa op de bieromzet. De voorgenomen accijnsverhogingen in een aantal belangrijke afzetgebieden voor Heineken zou de omzet nog verder nadelig kunnen benvloeden, zo denkt men. Analist Gerard Rijk van Theodoor Gilissen gaat er van uit dat een omzetdaling de winst ongeveer drie procentpunten zal drukken, terwijl de aanloopkosten van Heineken in Duitsland een winstdaling van gelijke grootte zal opleveren. Rijk rekent daarom voor 1993 op een winstgroei van om en nabij de 9 procent.

Evenals Unilever, dat de laatste dagen ook veel koerswinst moest prijsgeven, heeft Heineken bovendien last van het "Philip-Morris'-effect. Dit Amerikaanse tabaks- en voedingsconcern heeft in de VS de prijs van Marlboro drastisch verlaagd om de strijd met goedkopere B-merken niet te verliezen. Beleggers speculeren nu op het feit dat merkproducenten als Heineken en Unilever in de economische neergang in Europa marktaandeel zullen kwijtraken.