Shell: "Ja, we hadden beter moeten luisteren'

ROTTERDAM, 7 APRIL. “Ja, we hadden beter moeten luisteren.” Dat is een van de kernzinnen in grote advertenties van Shell waarmee het olieconcern zijn oude systeem van gratis zegeltjes en cadeaus bij de benzinepomp weer laat herleven.

Vanaf morgen kunnen automobilisten bij de meeste Shell-stations in Nederland weer gratis zegeltjes krijgen: één per vijf liter getankte benzine. Daarnaast blijft wel het nieuwe spaarsysteem van waardecoupons bestaan, waarvoor 50 cent per stuk moet worden betaald. Dat nieuwe systeem verloopt volgens de maatschappij “volgens plan”, maar de reden dat het oude systeem terugkomt is een belangrijk verlies van klanten.

Eind maart bleek volgens een woordvoerder dat Shell in het eerste kwartaal van dit jaar 2 procent van zijn marktaandeel in de verkoop van brandstoffen had verloren. Sinds de opheffing van het gratis zegelsysteem per 1 januari bleken veel automobilisten naar de concurrentie te gaan, omdat daar nog wel gratis zegels werden verstrekt. “Gratis sparen bij Shell, daar mag niemand aankomen” geeft de oliemaatschappij nu toe in de advertenties.

Hoeveel Shell in volume en geld heeft verloren, wil de maatschappij niet bekendmaken. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek werd in Nederland vorig jaar in totaal 9,29 miljard liter motorbenzine en dieselolie verkocht en 875 miljoen kilo autogas. Het marktaandeel van Shell in Nederland is ruim 30 procent, meer dan 3 miljard liter dus. Het verlies van 2 procent (van 30 naar 28 procent) zou volgens deze rekensom ongeveer 200 miljoen liter op jaarbasis kunnen belopen. De waarde van die verminderde omzet van Shell-Nederland zou dan een kleine 100 miljoen gulden op jaarbasis bedragen, want de oliemaatschappij houdt van elke liter verkochte Euro-loodvrij benzine (de populairste motorbrandstof) tegen een adviesprijs van 1,80 gulden ruim 50 cent over. Daar gaat de marge van de pomphouder nog vanaf, en de kosten voor Shell. Hoeveel het verlies aan schone winst beloopt, is bij gebrek aan gegevens niet te zeggen, maar duidelijk is dat het verlies dat zich blijvend aftekende voor Shell niet acceptabel was.

De extra kosten voor herinvoering van de gratis zegels vallen wel mee, aldus Shell, omdat het hele administratieve systeem waarin de pomphouders een belangrijke rol spelen, nog bestaat.