Brits bureau somber over toekomst Daf

ROTTERDAM, 7 APRIL. De Britse analist op het gebied van de Europese vrachtwagenmarkt Euromotor betwijfelt of het nieuwe DAF Trucks er in zal slagen zich op lange termijn als zelfstandige eenheid winstgevend te ontwikkelen.

Uit een rapport van de analist blijkt dat DAF Trucks voor dit jaar rekent op een omzet van ongeveer van twee miljard gulden, wat neerkomt op een verkoop van ongeveer 12.500 vrachtwagens tegen een gemiddelde prijs van 165.000 gulden. DAF heeft aangekondigd dit jaar 10.000 middelzware en zware vrachtwagens te willen produceren. De forse kortingen van 20 tot 50 procent die momenteel op de vrachtwagenmarkt worden gegeven maakt dit streven echter twijfelachtig, meent Euromotor.

Volgens de Britse analist heeft DAF momenteel in Nederland 2500 vrachtwagens in voorraad en in Groot-Brittannië ongeveer 2000. Het streven van DAF Trucks om een marktaandeel van zeven tot acht procent te bereiken moet als “te overmoedig” worden gezien vindt Euromotor. In een reactie verklaart DAF Trucks dat het nieuwe businessplan “zo realistisch is dat het nooit de steun van de investeerders zou hebben gekregen als de Britse beweringen juist zijn”.

Toch werpt Euromotor de nodige vragen op. Er wordt getwijfeld of de voorgenomen inkrimping van de personeelssterkte bij de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling in Eindhoven van 500 tot 350 medewerkers gezien de geringe omzetwel voldoende is. Bovendien wordt het afstoten van DAF Finance, de financieringsmaatschappij die grotendeels verantwoordelijk was voor de problemen bij het oude DAF, als fout bestempeld. In de huidige markt kan een vrachtwagenproducent niet opereren zonder een aantrekkelijk financieringspakket als marketinginstrument, vindt Euromotor.

Ook aan de overneming van de Britse dochter Leyland DAF door de zittende directie kleven volgens Euromotor de nodige risico's. De analist vraagt zich af of er middelen zijn een opvolger te ontwikkelen voor de DAF 45-serie die in Groot-Brittannië wordt geproduceerd en wordt verkocht via het dealernetwerk van DAF. Het betreft een lichte vrachtwagen die niet langer dan vijf jaar meegaat en dan dient te worden vervangen. Daarvoor zou volgens Euromotor een ontwikkelingsprogramma moeten worden opgezet. Maar volgens DAF Trucks in Eindhoven hoeft er de eerste jaren niet veel geïnvesteerd te worden in Onderzoek en Ontwikkeling omdat het produktieprogramma van DAF Trucks “zeer nieuw” is.

Leyland DAF, waar 1600 banen zijn verdwenen, kwam gisteren in het nieuws door een verloren rechtzaak tegen toeleverancier Automotive Products. Dit bedrijf heeft voorlopig de levering van remvoeringen en versnellingsbak-onderdelen stopgezet omdat Leyland DAF een achterstallige rekening uit de failliete boedel van 758.000 pond nog niet heeft voldaan.