Professor wil "black box' in alle auto's

ROTTERDAM, 6 APRIL. De Groningse hoogleraar prof.dr. J.A. Rothengatter (verkeerspsychologie) vindt dat in alle auto's een "black box' moet komen. Die doos moet rijvaardigheid en overtredingen registreren. Bij te snel rijden zou de politie automatisch moeten worden gewaarschuwd.

Zo'n "black box' van het Duitse bedrijf Mannesmann Kienzle wordt eind mei in Nederland geïntroduceerd onder de naam OOG (Opname Ongevals Gegevens). In Duitsland is het apparaat al enige tijd op de markt.

Rothengatter heeft aangetoond “dat weggebruikers die verkeersregels overtreden vaker bij een ongeval betrokken zijn.” Het kwart automobilisten dat de meeste overtredingen maakt is vier tot vijf maal zo vaak bij een ongeval betrokken als het kwart dat zich het meest aan de regels houdt.

De neiging om verkeersongevallen te veroorzaken hangt niet alleen af van "aantrekkelijkheid gedrag als te hard rijden'. “Dat wisten we al lang,” zegt Rothengatter. “Maar ook de neiging om je in het algemeen aan de regels te onttrekken blijkt een factor van betekenis.” De hoogleraar ziet een verband tussen het overtreden van verkeersregels en het “over het hoofd te zien van kleinigheden als ergens zonder kaartje naar binnengaan en iets uit een supermarkt meenemen”.

Het onderzoek naar hoe vermoeidheid en beneveldheid het rijgedrag beïnvloeden vordert, zegt Rothengatter. Het wordt volgens hem mogelijk om uit het stuurgedrag de "vigilantie' van de chauffeur af te leiden. “Dan kan de black box de bestuurder adviseren de auto langs de kant te zetten.” Doet hij dat niet en wordt hij gepakt, dan kan de politie later in de zwarte doos zien wat er is gebeurd.

Het huidige boetebeleid heeft volgens Rothengatter weinig nut. “Door te betalen kan de automobilist doorgaan met snelheidsovertredingen. “Je moet technologie gebruiken om een serie overtredingen te registreren in een soort puntensysteem. Dan kun je bij recidive maatregelen treffen.” Rothengatter denkt onder meer aan een verplichte nascholing.

“Het gaat om de pakkans. Met de blackbox kan die honderd procent worden,” zegt Rothengatter. “De vraag is of het maatschappelijk wordt geaccepteerd. Het is de afweging tussen 1.200 verkeersdoden per jaar en de vrijheid om op de weg te doen wat we willen.”