Daimler sluit meer ontslagen bij Fokker en Dasa niet uit

STUTTGART, 6 APRIL. Daimler-dochter Dasa zal met haar aandelenpakket van 51 procent dadelijk de volledige zeggenschap bij Fokker hebben. Maar de Fokker-fabrieken zullen de kern blijven voor de produktie van vliegtuigen voor regionaal verkeer. Verdere personeelsbeperkingen in 1994 en 1995 vallen niet uit te sluiten.

Dit heeft Edzard Reuter, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler-Benz, vanmorgen gezegd in een toelichting op de jaarcijfers over 1992 van zijn concern. Werkgelegenheidsgaranties voor Fokker wil Dasa niet geven, want ook voor het Nederlandse bedrijf zal de "totale concernstrategie' gelden, zo nodig inclusief "knuppelharde maatregelen'. Maar omgekeerd geldt ook dat Fokker evenzeer deel zal hebben in de heropbloei die Reuter voor Dasa in 1995 verwacht.

Voorlopig blijft de personeelsvermindering bij Dasa beperkt tot 7000 mensen tot eind 1994. Maar nu in het Duitse defensiebudget voor 1994 en 1995 onlangs nieuwe bezuinigingen zijn afgesproken, als deel van het zogenoemde Solidariteitspact, moet Dasa in deze beide jaren op omzettegenvallers van omstreeks één miljard Mark extra rekenen. Die tegenvallers heeft “in het hele bedrijf, noord en zuid, oost en west” gevolgen voor het personeelsbestand, mogelijk ook bij Fokker.

Voor het totale Daimler-concern geldt dat 1992, en daarvan vooral de tweede helft, een dramatische verslechtering te zien gaf. De winst daalde met 25 procent tot 1,4 miljard Mark op een omzet van 98 miljard (het dividend blijft evenwel op 13 Mark per aandeel van 50 Mark gehandhaafd). “Deze zeer onbevredigende ontwikkeling” zal in 1993 voortduren, aldus Reuter. Hij verwacht dat de introductie van de nieuwe C-klasse bij Mercedes (die de huidige verouderde 190-serie vervangt) in juli aanstaande voor een belangrijke verbetering zal gaan zorgen.