Bijenkorf: reorganisatie Hema succes

AMSTERDAM, 5 APRIL. Dank zij reorganisatie van de Hema-keten heeft detailhandelsconcern Koninklijke Bijenkorf (KBB) in het boekjaar 1992/1993 de terugval bij warenhuis Bijenkorf kunnen opvangen.

Dit bleek vanmorgen uit een toelichting op de eerder bekendgemaakte omzet- en winstcijfers over het boekjaar 19921993. Het eerste halfjaar van 1992 leverde KBB een netto winst op van 4,1 miljoen gulden. Over het hele boekjaar (afgesloten per 31 januari) kwam de netto winst uit op 87 miljoen gulden.

KBB toonde zich tevreden over het herstel bij Hema dat een teruggang van de winst bij Bijenkorf kon opvangen. De winkelketens van de groep (onder andere M&S Mode, FPH en Retailnet) konden, volgens KBB, in een moeilijke markt het resultaat verbeteren. De concernomzet steeg met 5,2 procent tot 5,8 miljard gulden, terwijl de totale Nederlandse detailhandelsomzet van non-food-artikelen in diezelfde periode slechts met 2,3 procent toenam.

Het “teleurstellende” bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar - dat volgens KBB te wijten was aan het mooie zomerweer - is in het tweede halfjaar goedgemaakt. Het totale bedrijfsresultaat steeg met ruim negen procent tot 150 miljoen gulden, voornamelijk als gevolg van kostenmaatregelen en efficiency-verbeteringen.

Ondanks de sombere verhalen over de slechte marktomstandigheden voor warenhuizen, is er volgens KBB-bestuursvoorzitter dr.ir. A. Maas geen sprake van een malaise bij de warenhuizen. “In ieder geval niet bij twee van de drie ketens in Nederland”, zo zei Maas met een voorbehoud voor concurrent Vendex (V&D-warenhuizen). Bij KBB steeg de omzet in de sector warenhuizen met 2,6 procent tot 3,1 miljard gulden, terwijl het bedrijfsresultaat 16,2 miljoen gulden hoger uitkwam op 115,6 miljoen gulden.

Vooral de Hema-winkels, die twee jaar geleden hun rol als trouwe winstleveranciers van het concern kwijtraakten, hebben in 1992 aanmerkelijk betere resultaten behaald, met name dankzij een betere distributie en kostenmaatregelen. Deze waren volgens KBB “ruimschoots” voldoende om de teruggang bij de Bijenkorf-warenhuizen op te vangen.

Ook de speciaalzaken, waaronder de doe-het-zelf-keten Praxis, M&S Mode en de Amerikaanse speelgoedketen FAO Schwarz, boekten in 1992 een omzetstijging van 8,4 procent tot 2,7 miljard gulden. Dat het bedrijfsresultaat slechts met 1,8 miljoen gulden toenam tot 97 miljoen gulden, is volgens KBB vooral het gevolg van hoge eenmalige kosten voor nieuwe vestigingen en aanpassingen van bestaande winkels.

Over de prestaties van KBB in het lopende boekjaar wilde Maas vanmorgen geen mededelingen doen. De seizoensgevoeligheid van het concern en de onzekere economische situatie maken voorspellingen volgens Maas op dit moment voorbarig. Wel verwacht hij dat KBB het in 1993/94 beter zal presteren dan de markt.