Uitvoering van Mozart-mis in modernistische zaal

W.A. Mozart: Mis in c klein o.l.v. John Eliot Gardiner: Ned. 3 23.10-00.06 uur.

Op 5 december 1991, terwijl Nederland Sinterklaas vierde, herdacht de rest van de wereld de dood van Wolfgang Amadeus Mozart, die avond precies tweehonderd jaar geleden. De Nederlandse tv trok zich er niets van aan, maar op buitenlandse tv-zenders waren drie uitvoeringen te zien van het Requiem, de laatste en onafgemaakt nagelaten compositie van Mozart. In Wenen leidde Sir Georg Solti een uitvoering in de Stephansdom, waar destijds ook de rouwdienst voor Mozart werd gehouden. In de Brusselse St. Michielskathedraal leidde Eric van Nevel een uitvoering van het Requiem. En John Eliot Gardiner deed hetzelfde in Barcelona, in het Palau de la Musica Catalana. De opname daarvan wordt nu door de NOS uitgezonden op 4 mei, de dag van de Dodenherdenking: Ned. 3, 21.10-22 uur.

Vooraf ging in Barcelona de eveneens onafgemaakte Mis in c klein KV 427 waarvan de opname vanavond wordt uitgezonden. De Mis in c klein, daterend uit 1783, bleef eveneens onafgemaakt. In het in Berlijn bewaarde mannuscript gaat het Credo niet verder dan et incarnatus est en het Agnus Dei ontbreekt geheel. In de Parijse Bibliothèque Nationale bevinden zich nog een paar maten uit het Crucifixus. Mozart schreef het werk als dankzegging voor het herstel na een ziekte van zijn verloofde Konstanze Weber, die - inmiddels met Mozart getrouwd - op 26 oktober 1783 bij de eerste uitvoering in Salzburg een van de sopraanpartijen zong.

De vanavond uitgezonden uitvoering is prachtig, in de bekende en veelvuldig gelauwerde heldere en betrokken stijl van John Eliot Gardiner, die we kennen van zijn platen en van zijn uitvoeringen van Mozart-opera's in Het Holland Festival. Hij werkt hier met zijn "eigen' Engelish Baroque Soloists, het Monteverdi Choir en voortreffelijke solisten: Barbara Bonney, Anne-Sofie von Otter, Anthony Rolfe-Johnson en Alastair Miles.

Het bijzondere extra van deze uitvoering ligt in de architectuur van het Palau de la Musica Catalana, die we dan eens bij toeval, dan weer wellustig langdurig rondom de muziek in beeld zien. Het Palau is een fameuze concertzaal in de Spaans-modernistische stijl van rond de laatste eeuwwisseling, in 1908 gebouwd door Lluis Domenech i Montaner. De weelderig expressionistische stijl van het "druipende' beeldhouwwerk, de kleurige tegeltableaux en het spectaculaire plafond van glas-in-lood maken duidelijk dat die niet het monopolie was van de beroemdste Barcelonese architect: Antoni Gaudi.