Bask sticht oorlog in de Duitse autowereld

BONN, 2 APRIL. José Ignacio Lopez de Arriorta is pas twee weken lid van de raad van bestuur van Volkswagen (VW), Europa's grootste maar plotseling (ook) in nood verkerende autoproducent. Maar de voor een enorm bedrag bij General Motors/Detroit (GM) weggekochte 52-jarige Spaanse supersaneerder, de "groot-inquisiteur' zoals een van zijn bijnamen luidt, trekt nu al zijn harde sporen in de wankelende wereld van de Duitse auto-industrie.

Woedend heeft bijvoorbeeld David Herman, chef van de Duitse GM-dochter Opel, deze week zijn nieuwe Volkswagen-collega Ferdinand Piëch en diens aggressieve secondant Lopez verweten dat zij op een ongehoorde manier, en ook nog met succes, trekken aan Opels topmanagers. De Bask Lopez kent die managers goed, want hij heeft in een eerdere etappe van zijn industriële saneringsleven met hen samengewerkt in Opels hoofdkantoor in Rüsselsheim. Meer nog: daar vestigde hij zijn renommée zodanig dat GM hem naar Detroit haalde, waarvandaan hij na veel touwtrekken ten slotte medio maart naar Volkswagen in Wolfsburg vertrok.

Enkele tientallen managers in de salariscategorie van enkele tonnen hebben de afgelopen weken hun banen in Detroit en Rüsselsheim opgezegd om, naar het heet voor verdubbelde tractementen, Piëch en Lopez te gaan helpen bij het weer vlot trekken van VW (verlies eerste kwartaal '93: 1,25 miljard mark). Deze ongewone transfers maken Opel bevreesd dat Lopez met zijn oude/nieuwe assistenten wel eens alle bedrijfsgeheimen uit Rüsselsheim, niet alleen die op het gebied van de bedrijfssanering trouwens, ten voordele van VW zouden kunnen gebruiken. Of dat VW zelfs eenvoudig managers bij Opel weglokt om de concurrent te schaden. Als recent voorbeeld daarvan geldt de verhuizing naar Wolfsburg van de chef van Opels splinternieuwe fabriek in het Oostduitse Eisenach (waar de Vectra wordt gebouwd).

De arme Opel-baas Herman overweegt een gang naar de rechter. Hij klaagde deze week al openlijk dat de Volkswagen-leiding “haar eigen problemen wil oplossen door een massale aanwerving van Opel-managers”. Voor een goed begrip inzake de draagwijdte van zo'n klacht is het nuttig te weten dat in grote delen van de Duitse industrie een soort informele afspraak bestaat dat concurrenten niet, of alleen na nadere afspraken, uit elkaars personeelskaders plukken.

Dat is niet alles. Lopez' concept houdt behalve drastische afslanking van de VW-organisatie ook in dat stevig wordt gesnoeid op onderdelenprijzen van toeleveringsbedrijven. Dat heeft er al toe geleid dat Continental/Pirelli te Hannover, totnutoe vaste bandenleverancier, vorige week kwaad de contracten met Volkswagen opzegde. Kortom: een sanerende Bask in Wolfsburg zorgt voor oorlog in de Duitse autowereld.