Wallage looft rapport over toekomst leraarschap

DEN HAAG, 31 MAART. Staatssecretaris Wallage (onderwijs) heeft zich lovend uitgelaten over het advies van de commissie Toekomst Leraarschap, dat hem gisteren werd aangeboden. “Wie hierop geen beleid kan maken, kan beter een ander vak kiezen.” In haar rapport "Een beroep met perspectief' pleit de commissie voor nieuwe taken voor de leraar: hij moet minder uren voor de klas, zelf beginnende of onbevoegde collega's opleiden en krijgt niet langer betaald op grond van diploma en leeftijd, maar naar bekwaamheid en functie-inhoud.

Wallages enige kritiek gold het voorstel jonge leraren te laten begeleiden door oudere collega's. “Als je ervoor zorgt dat leraren meer praktijkervaring opdoen tijdens hun opleiding, is het minder nodig ze op school te bemoederen of te bevaderen. Je moet oppassen dat ze niet "te begeleiden objecten' worden”, aldus de staatssecretaris, die beloofde vóór het zomerreces een uitgebreide reactie op het rapport te geven.

Regeringspartijen CDA en PvdA plaatsen vraagtekens bij de aanbeveling van de commissie de bevoegdheidseisen voor leraren los te laten. Volgens CDA-woordvoerder Van Leijenhorst moet de kwaliteit van de man of vrouw voor de klas op de een of andere manier worden gewaarborgd. Lesbevoegheid geeft die garantie ook niet volledig, maar de CDA-fractie wil geen oude schoenen weggooien voordat er nieuwe zijn.

Alleen in het beroepsonderwijs is het afschaffen van bevoegdheidseisen volgens PvdA-woordvoerder Niessen eventueel mogelijk. Beide partijen zijn verder positief over het rapport.

De vakbonden ABOP, PCO, KOV en NGL hebben zich lovend over het rapport uitgelaten. Alleen het idee scholen de gelegenheid te geven leraren aan te stellen zonder het vereiste diploma, wijzen ze af. Voorzitter van de commissie A. van Es reageert verbaasd op deze kritiek. Volgens haar is eerder het omgekeerde het geval. “Wat is een diploma Frans waard dat 20 jaar geleden gehaald is door iemand die sindsdien nooit één Franse les heeft gegeven? Minder dan de werkervaring van vele anderen die alleen het bijpassend diploma missen.”