Reclameactie eist ontslagen bij Hoover

LONDEN, 31 MAART. Drie topmanagers van het in huishoudelijke apparaten gespecialiseerde Amerikaanse bedrijf Hoover hebben ontslag gekregen na een uit de hand gelopen reclamecampagne die het bedrijf tenminste 20 miljoen pond schade heeft berokkend.

Hoover is in enorme problemen gekomen naar aanleiding van een advertentie die kopers van een Hoover-apparaat van meer dan 100 pond (tijdens de actie 340 gulden) gratis vliegtickets ter waarde van 400 pond garandeerde. Meer dan 200.000 mensen, aan beide zijden van de Atlantische Oceaan gingen op het buitenkansje in en deden een aankoop waarmee zij in aanmerking kwamen voor de vliegtickets. Dat was een veel groter aantal dan was voorzien.

Op het hoofdkwartier van Hoover in de Verenigde Staten is inmiddels haastig besloten een speciale task force af te vaardigen naar Europa om nog enigszins te redden wat er te redden valt en orde op zaken in de chaos te stellen. Hoover heeft inmiddels al besloten ook de directeur Europa te ontslaan.In Britse kranten begonnen vorige week berichten te verschijnen die duidelijk maakten dat Hoover na de uit de hand gelopen campagne zijn verplichtingen niet wilde nakomen. Honderden gegadigden klaagden dat hun aanvragen niet werden gehonoreerd en dat de vluchten waarvoor ze zich meldden altijd vol bleken. Ofschoon de plannen van de task force niet zijn onthuld, wordt nu gespeculeerd dat Hoover 20.000 tickets van British Airways heeft gekocht om eer en goede naam te redden en zijn reputatie niet verder op het spel te zetten.

De reclamecampagne was bedoeld om de door de recessie achterblijvende verkoopcijfers te stimuleren. Die strategie lukte, maar het bedrijf had er niet op gerekend dat het publiek Hoovers zou kopen, alleen maar om aanspraak te kunnen maken op de gratis vliegtickets. Zo succesvol was de campagne in Groot Brittannië, dat Hoover op 31 oktober besloot het aanbod ook nog voor twee maanden uit te breiden naar consumenten in de Verenigde Staten. De Hoover-stofzuigerfabriek in Cambuslang, bij Glasgow, werd vermoedelijk in haar voortbestaan gered door de aanzwellende orders. Als gevolg van de campagne werd daar een zevendaagse werkweek ingevoerd en werden 75 arbeidsplaatsen extra gecreëerd.

Labour's woordvoerder voor consumentenzaken vindt dat de staatssecretaris voor consumentenzaken moet aftreden omdat ze de klanten van Hoover niet heeft beschermd tegen de "wanpraktijken'. Hij schat dat 30.000 mensen tenminste op de wachtlijst staan voor de beloofde vluchten.