NS wilde overgangen bij Geffen aanpassen

UTRECHT, 31 MAART. De Nederlandse Spoorwegen hebben in 1991 een voorstel gedaan aan het gemeentebestuur van Geffen (thans Maarsdonk) om onveilige overgangen in de gemeente aan te passen. Op dat voorstel is nooit een reactie binnengekomen, ook al heeft NS het gemeentebestuur er tot twee maal toe aan herinnerd.

Op een met knipperlichten bewaakte overweg (een aki) in Geffen botste maandag een trein tegen een personenauto. De trein vloog daarop uit de rails. Er vielen twee doden en twee mensen, waaronder de machinist, moesten zich in het ziekenhuis laten behandelen voor verwondingen.

Het bestuur van de gemeente erkende dinsdag dat er vanaf 1991 overleg is geweest met NS over aanpassing van de overgangen. Dat de gemeente tot op heden niets heeft gedaan met die voorstellen, komt doordat het opheffen van bestaande overgangen gevolgen heeft voor de lokale infrastructuur. Dat vraagt om een “zorgvuldige, technische, financieel bestuurlijke afweging”, aldus de gemeente.

De gemeente heeft nu aangekondigd de contacten met NS uit te breiden. De problemen met gevaarlijke overgangen moeten dan zo snel mogelijk uit de wereld zijn.

NS wilde, naar nu blijkt, al twee jaar geleden de vier aki's in Geffen aanpassen om de situatie veiliger te maken. NS wilde de kosten van die operatie voor eigen rekening nemen. De gemeente moest betalen voor verlichting, voor aanpassing van de wegen en voor de benodigde procedures. Het voorstel past in het bestaande beleid van NS om het aantal gelijkvloerse kruisingen in Nederland te verminderen.

Het treinongeluk bij Geffen zorgde dinsdag voor veel reizigersongemak. Het herstel van de schade aan rails en bovenleiding duurde langer dan voorzien. Pas om 17.30 uur was er beperkt treinverkeer mogelijk tussen Oss en Den Bosch. NS gaat ervan uit dat woensdag weer volgens het boekje kan worden gereden.

Voorts zorgden beschadigde bovendleidingen tussen Velp en Arnhem en bij Culemborg dinsdag voor vertragingen in het oosten, het midden en het zuiden van het land.