Griezelfilmfestival krijgt nu subsidie

10de Festival van de Fantastische Film (v/h The Weekend of Terror). Amsterdam, Alhambra 1 en 2, 1 tot en met 8 april. The Night of Terror. Amsterdam, Tuschinski 1, 3 april, 0.00u.

Ter gelegenheid van de tiende editie van het Weekend of Terror, het jaarlijkse evenement voor de liefhebbers van horror, fantasy en science fiction, zijn de twee marathonnachten uitgebreid tot de middagen en avonden van een hele week. De organisatoren, Jan Doense en Phil van Tongeren, moesten daarvoor wel uitwijken naar het Alhambra-theater, waar de traditie in 1984 op bescheiden schaal begonnen is.

Voor Doense en Van Tongeren biedt de verhuizing en uitbreiding meer voordelen dan alleen de mogelijkheid nog meer films te vertonen. De ambiance in de twee Tuschinski-nachten, waar de fans luidruchtig van hun enthousiasme en afkeuring plachten te getuigen, was in de loop van de jaren bijna belangrijker geworden dan de films zelf. In een wat geregelder en minder geconcentreerde programmering kan die scheefgroei zich organisch recht trekken.

Voor de die-hards is er nog wel een marathonnacht georganiseerd, op zaterdag in Tuschinski 1, waarin vier titels met inbegrip van een verrassingsfilm hun Nederlandse première zullen beleven, aangevuld met een reprise van de al in Rotterdam vertoonde Hongkong-film Hard-Boiled van John Woo.

Het Alhambra-programma bevat 21 Nederlandse voorpremières en eenmalige vertoningen. Grensverleggend in de kwantiteit ten toon gespreide gruwelen zijn de Nieuwzeelandse produktie Brain Dead van Peter Jackson en vermoedelijk Brett Leonards in Engeland en Amerika succesvolle Stephen King-adaptatie The Lawnmower Man. Nieuw is ook de stijlvolle, door Pedro Almodovar geproduceerde Spaanse genre-bijdrage Acción mutante. Voorts staan weer een aantal vervolgfilms op het programma, zoals Hellraiser III, Evil Dead 3, Children of the Corn II en Stepfather III.

De week wordt gecompleteerd door een retrospectief gewijd aan de barokke Italiaanse griezelspecialist Dario Argento, die in de jaren zeventig al experimenteerde met een gladde spaghetti-variant op de "grand guignol'.

De vroeger zo verguisde horror-festivalorganisatoren hebben dit jaar voor het eerst een subsidie van de gemeente Amsterdam gekregen voor hun evenement. Nu ook festivals als dat van Rotterdam het genre geïncorporeerd lijken te hebben, beklaagt Doense zich in de inleiding van de catalogus van het tiende Festival van de Fantastische Film weer over nieuw onrecht: “De zogenaamde erkenning blijft namelijk beperkt tot een aantal bastions van de goede smaak. Echte erkenning wordt in de filmwereld gemeten aan de hand van recettes, en die zijn - enkele uitzonderingen daargelaten - voor "ons' soort films dikwijls niet om over naar huis te schrijven”.

Zo bereikt langzamerhand ook de laatste uithoek van het filmbedrijf, waar nog de wetten van de kermis golden, de museumstatus. We mogen blij zijn dat er al een paar ervaren conservatoren op dit terrein rondlopen.